STATUT SOŁECTWA BARGŁÓWKA
ZAŁĄCZNIK
do Uchwały Nr VI/ 71 /2007
Rady Miejskiej w Sośnicowicach
z dnia 28.06.2007 r
STATUT SOŁECTWA BARGŁÓWKA
Rozdział I
Nazwa i teren działania
§ 1.
Wspólnotę lokalną Sołectwa stanowią jego mieszkańcy.
§ 2.
1.Sołectwo jest jednostką pomocniczą, której mieszkańcy wspólnie z innymi sołectwami tworzą wspólnotę samorządową Gminę SOŚNICOWICE.
2.Sołectwo działa na podstawie przepisów prawa, a w szczególności:
- ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym
- Statutu Gminy Sośnicowice
- niniejszego Statutu
§ 3.
Teren działania Sołectwa obejmuje wieś BARGŁÓWKA
Rozdział II
Organizacja i zakres działania
§ 4.
1. Organami Sołectwa są:
a) Zebranie Wiejskie
b) Sołtys
2. Kompetencje organów Sołectwa:
a) Zebranie Wiejskie – organ uchwałodawczy w Sołectwie
b) Sołtys – organ wykonawczy w Sołectwie
3. Sołtys jest Przewodniczącym Rady Sołeckiej. Jako właściwy organ do reprezentowania Sołectwa,
zobowiązany jest wykonywać uchwały podjęte przez Zebranie Wiejskie.
4. Sołtys i Rada Sołecka współpracuje z Radnymi poszczególnych szczebli samorządowych.
§ 5.
1. Członkiem Rady Sołeckiej może być mieszkaniec zamieszkały na terenie Sołectwa.
2. Kadencja Sołtysa i Rady Sołeckiej trwa 4 lata.
§ 6.
1. Do zadań wspólnoty Sołectwa należy:
1) udział w rozpatrywaniu spraw socjalno-bytowych, opieki zdrowotnej,
2) organizacja imprez kulturalnych i sportowych,
3) organizowanie wspólnych prac na rzecz miejsca zamieszkania
4) tworzenie pomocy sąsiedzkiej
5) utrzymywanie porządku
6) utrzymywanie, konserwacja, remont wiejskich obiektów, urządzeń komunalnych i infrastruktury technicznej, socjalnych i kulturalno-oświatowych, sportowych itp.
7) inicjatywy uchwałodawcze dot. planów zagospodarowania wsi, budowy i konserwacji dróg , placów i mostów
8) decydowanie w sprawach mienia komunalnego powierzonego Sołectwu, bieżące korzystanie z tego mienia w zakresie zwykłego zarządu
9) prowadzenie gospodarki finansowej w ramach budżetu Gminy
10) wykonywanie uprawnień oraz zadań wynikających z posiadanej przez samorząd mieszkańców wsi zdolności sądowej w sprawach należących do jego właściwości z mocy Ustawy lub Statutu
11) Wyrażanie opinii we wszystkich istotnych dla interesów mieszkańców sprawach, a w szczególności:
- projektów rozstrzygnięć organów Gminy (w części dotyczącej Sołectwa), co do planów
zagospodarowania przestrzennego i jego realizacji
- przepisów gminnych
- dostosowania organizacji i godzin pracy placówek handlowych, usługowych, opieki zdrowotnej,
- kulturalnych do potrzeb mieszkańców wsi
12) Sołectwo zarządza i korzysta z powierzonego mu mienia komunalnego oraz rozporządza dochodami z tego źródła w zakresie zwykłego zarządu tj. załatwienia bieżących spraw związanych ze zwykłą eksploatacją rzeczy i utrzymaniem jej w stanie nie pogorszonym w ramach aktualnego jej przeznaczenia.
13) Uchwały i opinie Zebrania Wiejskiego, Sołtys, przekazuje Burmistrzowi. Burmistrz w zależności od charakteru sprawy, załatwia je we własnym zakresie lub przekazuje do rozpatrzenia na sesji Rady Miejskiej. O sposobie załatwienia Burmistrz informuje Sołtysa.
§ 7.
Do realizacji wspólnych przedsięwzięć sołectwo nawiązuje współpracę z samorządami mieszkańców sąsiednich Sołectw, zawiera porozumienia określające zakres i sposób wykonywania wspólnych zadań, może podejmować wspólne uchwały.
Rozdział III
Sołtys i Rada Sołecka
§ 8.
1. W celu rozwijania aktywności społecznej i gospodarczej w Sołectwie oraz zapewnienia stałej
łączności między Sołectwem, Radą Miejską i Burmistrzem, mieszkańcy Sołectwa wybierają ze
swego grona Sołtysa i Radę Sołecką.
Wybór na nową kadencję odbywa się na Zebraniu Wiejskim zwołanym przez Burmistrza.
2. Wybór na nową kadencję ma być dokonany w terminie do 3 miesięcy po wyborach
samorządowych.
3. Do obowiązków Sołtysa należy w szczególności:
- uczestniczyć w sesjach Rady Miejskiej
- zwoływanie Zebrań Wiejskich
- działanie stosownie do wskazań i uchwał Zebrania Wiejskiego, Rady Miejskiej i Burmistrza
- wpływanie na wykorzystywanie aktywności mieszkańców służącej poprawie gospodarki i
warunków życia w Sołectwie
- reprezentowanie mieszkańców Sołectwa na forum Rady Miejskiej i wobec Burmistrza
- uczestniczenie w naradach Sołtysów, zwoływanych okresowo przez Burmistrza oraz w
pracach Komisji Rady dot. Sołectwa
- pełnienie roli męża zaufania w miejscowym środowisku
- wykonywanie powierzonych mu przepisami prawa zadań z zakresu administracji publicznej
- prowadzenie całokształtu administracji i zarządzanie majątkiem Sołectwa, prowadzenie
gospodarki finansowej oraz akceptowanie dokumentów z tym związanych
- używa pieczęci o następującej treści:
“Sołtys Sołectwa ………………….. imię i nazwisko”
4. Na Zebraniach Wiejskich Sołtys przedkłada informację o swojej działalności oraz sprawozdanie
z działalności finansowej
§ 9.
1. Sołtys bierze udział w sesjach Rady Miejskiej.
2. Dla rozpatrzenia spraw dotyczących bezpośrednio Sołectwa Burmistrz może zaprosić Sołtysa lub
Radę Sołecką.
3. Na sesjach Rady Miejskiej Sołtys ma prawo zabierania głosu podczas zgłaszania interpelacji i
wniosków.
§ 10.
1. Przy wykonywaniu zadań Sołtys trwale współdziała z Radą Sołecką składającą się z 4-6 członków.
2. Rada Sołecka ma charakter opiniodawczy i doradczy.
3. Posiedzenie Rady Sołeckiej organizuje Sołtys i przewodniczy obradom.
4. Rada Sołecka w szczególności:
- współdziała z Sołtysem w prowadzeniu i załatwianiu spraw Sołectwa
- podejmuje inicjatywy dotyczące przeznaczenia środków finansowych na cele rozwoju
gospodarczego Sołectwa
- inicjuje działania społeczne użyteczne dla sołectwa i jego mieszkańców
- wybiera spośród swojego grona dwóch członków upoważnionych do akceptacji
przedłożonych przez Sołtysa rachunków dokumentujących poniesione wydatki związane
ze statutową działalnością sołectwa
.
Rozdział IV
Zasady i tryb zwoływania
Zebrań Wiejskich oraz warunku ważności podejmowanych uchwał
§ 11.
1. Prawo do udziału w Zebraniu Wiejskim mają wszyscy mieszkańcy Sołectwa
2. Czynne i bierne prawo wyborcze przysługuje pełnoletnim mieszkańcom Sołectwa mającym stałe
zamieszkanie na tym terenie.
§ 12.
1. Zebranie Wiejskie zwołuje Sołtys:
- z własnej inicjatywy
- na pisemny wniosek Rady Sołeckiej
- na pisemny wniosek co najmniej 1/5 mieszkańców uprawnionych do udziału w zebraniu
- na pisemny wniosek Rady Miejskiej lub Burmistrza.
2. W przypadku nie zwołania Zebrania Wiejskiego przez Sołtysa może to uczynić Burmistrz.
3. W przypadku gdy zebranie jest zwołane na pisemny wniosek termin obrad zebrania wyznaczany
jest nie później niż na 14 dzień od daty złożenia wniosku
§ 13.
Do zadań zebrania wiejskiego należy :
- uchwalenie rocznego planu dochodów i wydatków sołectwa,
- rozpatrywanie sprawozdania Sołtysa z wykonania rocznego planu dochodów i wydatków,
§ 14.
1. Zebranie Wiejskie odbywa się w miarę istniejących potrzeb jednak nie rzadziej niż dwa razy w roku.
2. Termin i miejsce oraz jego tematykę Sołtys podaje do wiadomości publicznej poprzez rozplakatowanie na tablicach ogłoszeń najpóźniej na 7 dni przed terminem.
§ 15.
1. Zebranie Wiejskie jest ważne, gdy mieszkańcy Sołectwa zostali o nim prawidłowo zawiadomieni, zgodnie z wymogami Statutu i uczestniczy w nim co najmniej 1/5 mieszkańców Sołectwa.
2. O ile w wyznaczonym terminie nie uzyskano obecności wymaganej liczby mieszkańców, Zebranie Wiejskie może być przeprowadzone bez względu na liczbę obecnych na zebraniu po 15-minutowej przerwie.
3. Zebranie Wiejskie otwiera Sołtys i przewodniczy jego obradom lub wyznaczona osoba z Rady Sołeckiej.
4. Porządek obrad ustala Zebranie Wiejskie na podstawie projektu przedłożonego przez Sołtysa.
5. Projekt porządku winien być skonsultowany z Radą Sołecką. Sprawy proponowane do
rozpatrzenia na zebraniu winny być należycie przygotowane.
6. Obowiązkiem Sołtysa jest zapewnienie referentów spraw rozpatrywanych na zebraniu. W
przypadku powstania trudności winien zwrócić się do Burmistrza o pomoc, który wyznaczy w tym
celu odpowiednie osoby.
§ 16.
W celu udzielenia Sołtysowi stałej pomocy w przygotowaniu materiałów i organizacji zebrań, Burmistrz wyznacza pracowników Urzędu Miejskiego do kontaktów z Sołectwem.
§ 17.
1. Uchwały Zebrania Wiejskiego zapadają zwykłą większością głosów w głosowaniu jawnym tzn.
liczba głosów “za” musi być większa od liczby głosów “przeciw”. Przy równej ilości głosów “za” i
“przeciw” zarządza się powtórne głosowanie do skutku.
2. Statut określa sprawy, które wymagają głosowania tajnego.
Rozdział V
Tryb wyboru Sołtysa i Rady Sołeckiej oraz ich odwołań
§ 18.
1. Zebranie Wiejskie, na którym może być dokonany wybór Sołtysa i członków Rady Sołeckiej
zwołuje Burmistrz. W tym celu Burmistrz określa miejsce, dzień i godzinę Zebrania Wiejskiego w
porozumieniu z Sołtysem oraz wyznacza Przewodniczącego Zebrania.
2. Postanowienia Burmistrza o zwołaniu Zebrania Wiejskiego dla wyboru lub odwołaniu Sołtysa
podaje się do wiadomości mieszkańców Sołectwa co najmniej na 7 dni przed wyznaczoną datą zebrania.
§ 19.
1. Dla dokonania ważnego wyboru Sołtysa i Rady Sołeckiej na Zebraniu Wiejskim wymagana jest
osobista obecność co najmniej 1 /5 uprawnionych mieszkańców Sołectwa.
2. O ile w wyznaczonym terminie nie uzyskano obecności wymaganej liczby mieszkańców, wybory
mogą być przeprowadzone bez względu na liczbę obecnych na zebraniu po 15-minutowej przerwie.
3. Na Zebraniu Wiejskim, na którym przeprowadza się wybory, istnieje obowiązek podpisania listy
obecności przez uczestników zebrania uprawnionych do głosowania.
1. Wybory przeprowadza Komisja Skrutacyjna powołana spośród uprawnionych uczestników
Zebrania Wiejskiego w liczbie 3.
2. Do zadań Komisji należy:
- przyjęcie zgłoszeń kandydatów
- przeprowadzenie głosowania tajnego
- w pierwszej kolejności dokonuje się wyboru sołtysa w drugiej wyboru członków rady
sołeckiej
- ustalenie wyników głosowania
- za wybranych uważa się tych kandydatów, którzy uzyskali największą liczbę głosów
- ogłoszenie wyników wyborów i sporządzenie protokołów o wynikach wyborów
3. Karty do głosowania opatrzone pieczęcią Rady Miejskiej, dostarcza Burmistrz.
4. Na karcie do głosowania Komisja Skrutacyjna wpisuje imię i nazwisko zgłoszonych kandydatów.
5. Wybór Sołtysa polega na postawieniu znaku „X” przy jednym nazwisku
6. Wybór członków Rady Sołeckiej polega na postawieniu znaku „X” w liczbie nie przekraczającej
liczby mandatów do obsadzenia
7. Nieważne są karty całkowicie przedarte, inne niż ustalone regulaminem, na których przedstawiono
więcej kandydatów niż miejsc do obsadzenia.
§ 21.
1. Sołtys i Rada Sołecka mogą być odwołani przez Zebranie Wiejskie przed upływem kadencji, jeżeli
nie wykonują swych obowiązków, naruszają postanowienia Statutu lub dopuszczają się czynu
dyskwalifikującego ich w opinii środowiska.
2. Odwołanie może nastąpić po wysłuchaniu zainteresowanego.
3. Zasady odwołania Sołtysa i Rady Sołeckiej dokonuje się tak jak w § 20 , 21.
§ 22.
Wybory dla uzupełnienia składu Rady Sołeckiej lub wybranie nowego składu całej Rady Sołeckiej przeprowadza samodzielnie zebranie wiejskie zwołane przez sołtysa w trybie określonym niniejszym Statutem.
Rozdział VI
Gospodarka finansowa Sołectwa
§ 23
1. Gospodarka finansowa sołectwa prowadzona jest w ramach budżetu gminy.
Wysokość oddanych do dyspozycji środków ustala corocznie Rada Miejska w uchwale budżetowej
od łącznego zobowiązania pieniężnego od osób fizycznych danego sołectwa.
2. Środki te powinny być przeznaczone na zaspokajanie ogólnych potrzeb mieszkańców, na prace
porządkowe w sołectwach oraz imprezy wiejskie. Nie mogą być one przekazywane dla jednostek
które finansowane są z budżetu gminy (np. szkoły, przedszkola, kluby sportowe, OSP) oraz innych
jednostek, partii towarzystw itp.
3. Decyzje o sposobie wykorzystania środków podejmuje Zebranie Wiejskie w formie uchwały.
4. Zmiany w planie wydatków w ciągu roku mogą być dokonane przez Sołtysa po uzyskaniu zgody pozostałych członków Rady Sołeckiej wyrażonej w formie uchwały podjętej zwykła większością głosów .
5. O dokonanych zmianach Sołtys informuje mieszkańców na najbliższym Zebraniu Wiejskim.
6. Wszystkie dokumenty związane z dochodami i wydatkami sołectwa opisuje Sołtys i przedkłada do
akceptacji i podpisu upoważnionym do tego członkom Rady Sołeckiej. Tak opisany rachunek
przekazany zostaje Skarbnikowi Gminy.
7. Po zakończeniu roku kalendarzowego Sołtys sporządza sprawozdanie z wydatkowania środków
pozostających do dyspozycji sołectwa i przedstawia mieszkańcom na Zebraniu Wiejskim oraz
Komisji Rewizyjnej
8. Obsługę finansową prowadzi Urząd Miejski w Sośnicowicach
Rozdział VII
Kontrola i nadzór nad Sołectwem
§ 24.
1. Nadzór i kontrolę nad działalnością Sołectwa sprawuje Rada Miejska .
2. Do podstawowych środków nadzoru należy w szczególności:
- rozpatrywanie sprawozdań z działalności gospodarczej, finansowej i społecznej Sołectwa
- zarządzenie, dokonywanie lustracji Sołectwa i oceny stanu Sołectwa na sesji.
3. Skarbnik Gminy sprawuje kontrolę nad działalnością finansową Sołectwa.
4. W razie konieczności kontrolę działalności organizacyjnej Sołectwa przeprowadza Komisja
Rewizyjna Rady Miejskiej.
Rozdział VIII
Postanowienia końcowe
§ 25.
Zmiany Statutu dokonuje Rada Miejska.