Urząd Miejski w Sośnicowicach

PROTOKÓŁ NR III/2006 z 28.12.2006

PROTOKÓŁ NR III/2006 z 28.12.2006

PROTOKÓŁ NR III/2006

z sesji Rady Miejskiej w Sośnicowicach

z dnia 28.12.2006

Przew. Rady- otwieram III sesję Rady Miejskiej w Sośnicowicach V kadencji. Stwierdzam iż na ogólną liczbę radnych 15 w sesji bierze udział 13 radnych a więc Rada może podejmować prawomocne decyzje.

Proponowany porządek obrad dzisiejszej sesji przedstawia się następująco:

1. Otwarcie sesji i stwierdzenie jej prawomocności

2. Przyjęcie porządku obrad

3. Przyjęcie protokołu z obrad poprzedniej sesji

4. Powołanie Komisji Skrutacyjnej

5. Zmiany w budżecie gminy Sośnicowice i w planie zadań inwestycyjnych i remontowych

na rok 2006

6. Przyjęcie budżetu i planu zadań inwestycyjnych i remontowych na rok 2007

7. Informacja o wydanych decyzjach o których mowa w ust. 6 i 7 art. 37 pkt.8 ustawy z dn. 27.03.2003

o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym (Dz. U. 03.80.717) – renta planistyczna

8. Przyjęcie uchwał

9. Interpelacje, wolne wnioski i zapytania

10. Odpowiedzi na interpelacje wnioski i zapytania

11. Zakończenie obrad II sesji Rady Miejskiej w Sośnicowicacho03.2003 o samorządzie gminnym)

Przew. Rady -Czy będą jakieś uwagi co do porządku obrad dzisiejszej sesji, nie widzę, przystępujemy do głosowania, kto z radnych jest za przyjęciem proponowanego porządku obrad proszę o podniesienie ręki do góry – jednogłośnie (13 – za) porządek został przyjęty

Przechodzimy do pkt. 3 – Przyjęcie protokołu z obrad poprzedniej sesji. Protokół znajdował się w biurze Rady również znajduje się w prezydium czy do zapisu protokołu z poprzedniej sesji będą uwagi, – nie widzę- przystępujemy do głosowania kto z Radnych jest za przyjęciem protokołu z obrad poprzedniej sesji ,proszę o podniesienie ręki do góry dziękuję , protokół został przyjęty jednogłośnie (13 radnych za)

Przew. Rady – pkt. 4 – Powołanie Komisji Skrutacyjnej do pracy w komisji proszę Radnych:

radnego – Koczego Józefa radnego – Michalika Waldemara radnego – Przybyłę Ewalda Dziękuje proszę zająć odpowiednie miejsca. Przypominam komisja liczy głosy, protokołuje i podpisane protokoły oddaje do dokumentacji.

Przew. Rady – przechodzimy do pkt. 5 – Zmiany w budżecie gminy Sośnicowice i w planie zadań

inwestycyjnych i remontowych na rok 2006 proszę panie Burmistrzu o zabranie głosu

Z-ca Burmistrza – Pani Przewodnicząca, szanowni radni, szczegółowe propozycje zmian były omawiane na komisjach niemniej jednak postaram się tutaj przypomnieć czego głównie te zmiany dotyczą otóż: wiążą się zmiany w planie zadań inwestycyjnych i remontowych z tym że niektóre prace dokumentacyjne jeszcze się przedłużają, nie zostały wydane pozwolenia na budowę tam gdzie dokumentacja miała być wykonana z pozwoleniem na budowę i w związku z tym wykonana byliśmy zmuszenie wykreślić z planu zadań z tego roku i przenieść do planu zadań 2007 roku takie zadania jak:

1 – projekt remontu chodników przy ul. Gliwickiej w Sośnicowicach od Rynku do Smolnickiej,

2 – Projekt budowy chodnika przy drodze wojewódzkiej nr.919 w Trachach,

3 – Projekt oświetlenia przy ul. Kozielskiej w Sierakowicach na odcinku od ulicy Strażackiej do ul. Wiejskiej,

4 – Projekt i budowa oświetlenia przy ul. Kasztanowej w Sośnicowicach,

5 – Projekt remontu przepustu w ciągu ul. Polnej w Sierakowicach,

6 – Budowa drogi o dł. 220 m o nawierzchni z kostki betonowej do nieruchomości przy ul. Raciborskiej 87-89 w Sośnicowicach,

7 – Skablowanie odcinka sieci niskiego napięcia nad placem zabaw przy Ogródku Jordanowskim w Sośnicowicach,

8 – Budowa krótkiego odcinka kanalizacji w Smolnicy przy ul. Begonii.

Te zadania z różnych powodów nie zostały zakończone w tym roku, ośmielam się powiedzieć, że to już trudno się tutaj doszukiwać jakiejś winy urzędu. W stosunku do tego co podawałem na komisjach zmieniają się w zasadzie tylko kwoty przeznaczone na zadania a to się wiąże z tym, że część płatności ze SPORU- jednak była i stąd ta kwota jest trochę mniejsza w tym roku niż planowaliśmy. Większa jest z kolei w budżecie na rok 2007 dokładnie na plan zadań inwestycyjnych i remontowych, na wydatkach majątkowych zamyka się kwotą 5 226 549; natomiast wydatki bieżące – 966,300; razem daje to kwotę 6 192 849 zł i do tego należy dodać jeszcze 721 400 z Gm. F. Ochr. Śr i G. W. Dziękuję to tyle.

Przew. Rady – dziękuję czy są jakieś pytania do Pana Burmistrza, nie widzę, w takim razie przechodzimy do pkt.6.- Przyjęcie Budżetu i planu zadań inwestycyjnych i remontowych na rok 2007 proszę Panie Burmistrzu o zabranie głosu.

Burmistrz Skorupa – Proszę państwa jeśli chodzi o plan zadań na rok 2007 to w tym planie znalazły się te wszystkie zadania które nie zostały zrealizowane w tym roku i w stosunku do tego co było na komisjach jedno zadanie które wprowadziliśmy na wniosek radnych mianowicie montaż zbiornika na wodę na boisku OSIR w Sośnicowicach, tutaj proponujemy zabezpieczyć kwotę 30 tyś zł, jest to dość poważna kwota, niemniej z takiego wstępnego rozeznania nie do końca wynika, że jednak będzie musiała taka tam być wydatkowana. Zależy jeszcze od tego w jakie rozwiązanie pójdziemy, natomiast zbiornik na 20tyś litrów wody taki plastikowy kosztuje 14 tyś. netto a nie wystarczy sam zbiornik trzeba go jeszcze zakopać, trzeba odprowadzić wodę, musi być jakiś przelew, no i do tego musi być jeszcze jakaś pompa, to jest takie najskromniejsze rozwiązanie bo są jeszcze i inne rozwiązania. Tak jak powiedziałem zwiększyła się ta kwota ale też większą kwotę przewidujemy na budowę kanalizacji sanitarnej wraz z rozbudową oczyszczalni ścieków w Smolnicy. W sumie jeśli chodzi o zadania przewidziane na przyszły rok planujemy wydać 4 892 938 zł z budżetu i 760 000 z Gm. F. Ochr. Śr. Proszę państwa tak jak było zaznaczane na komisjach, Burmistrz podkreślał jest to ponad 2,5 mln. więcej niż nas stać z bieżących dochodów naszych a więc są to oszczędności i no tutaj niestety nasze wydatki przerastają nasze dochody ale myślę, że nie grozi nam jakaś tam zapaść budżetu. Dziękuję.

Przew. Rady – jeżeli są jakieś pytania to proszę, nie widzę, w takim razie pan Skarbnik przedstawi nam projekt budżetu na 2007 rok, proszę pan Burmistrz jeszcze chce uzupełnić wypowiedź, tak.

Burmistrz Skorupa – słusznie tutaj pan Skarbnik mi podpowiedział iż jest to jedno zadanie które zmieniło swoją nazwę, nazwa ta wiąże się także z zakresem tego zadania, chodzi o budowę chodnika w Bargłówce, myśmy zakładali tę budowę od szkoły do końca jadąc w stronę Rud, natomiast tutaj państwo przegłosowali żeby to było od początku Bargłówki do tego miejsca gdzie chodnik w tej chwili jest i taki zapis się tutaj znalazł, że to jest pomoc rzeczowa dla Województwa Śląskiego w postaci projektu budowy chodnika w Bargłówce przy ul. Raciborskiej na odcinku od posesji nr 2 do ul. Przedszkolnej. To jest naturalny wynik wniosku który wypłynął na komisjach.

Przew. Rady – pytania może są, nie ma pytań w takim razie proszę pana Skarbnika o zabranie głosu i przedstawienie projektu budżetu na 2007 rok.

Skarbnik p. L. Pietrasiński – szanowni państwo, nie chciałbym się dublować z Komisja Uchwał i Wniosków która przedstawi projekt uchwały w tym temacie, chciałem tylko powiedzieć, że w stosunku do projektu który omawiany był na komisjach zmiany są niewielkie a głosowanie spowodowane tym o czym już wspominał p. Burmistrz mianowicie: o tym, że udało nam się w rozliczeniu ze SPOR-em wyegzekwować, może to nie jest najlepsze słowo, ale dzięki ich uprzejmości a naszym staraniom, kwota o której mówiłem wpłynęła na konto w dniu wczorajszym, w związku z tym w rozliczeniach ze SPOR-em jesteśmy na dzień dzisiejszy na „0”. Przyblokowana jest jedna płatność i stąd wzrost nakładów na rok następny ale taki był zamierzony cel, chodziło o to żeby rok zamknąć i ze SPOR-em i z W. F. Och. Śr. na zero a termin płatności w przyszłym roku nie będzie niczemu uchybiał.

W związku z powyższym nieco wzrosły wydatki i dochody budżetu ale to jest pochodna tylko i wyłącznie tych spraw o których mówiłem i żeby nie dublować się to powiem tak, dochody budżetu są zaplanowane na 16 085 274 zł i te dochody można podzielić na: takie 3 kategorie

- dochody własne – 9 458 946 zł.

- dotacje – 1 767 418 zł w tym dotacje na zadania administracji rządowej aż 1 631 478 zł w związku z tym jesteśmy tylko pośrednikami w wydawaniu tych pieniędzy, no i subwencja ogólna w tym oświatowa 4 858 910zł to była taka struktura dochodów, natomiast wydatki zaplanowano na kwotę 18 417 397 zł z czego wydatki bieżące to jest 13 941 459 zł a majątkowe 4 479 938 zł i te majątkowe mają odzwierciedlenie w planie zadań inwestycyjnych i remontowych w tej kolumnie nakłady inwestycyjne. W sumie po zderzeniu tych dwóch kwot pochodną jest deficyt budżetu 2007 – zamyka się on kwota 2 332 123 zł i planowane jest pokrycie tego niedoboru z dwóch źródeł.

1 – nadwyżka z lat ubiegłych – 1 951 441 zł oraz 2 – pożyczka z W. F. Ochr. Śr. i G. W. – to jest ostatnia transza pożyczki na kanalizację w Smolnicy w 380 682 zł, myślę, że to tyle najważniejszych informacji, jeśli będą pytania, to postaram się odpowiedzieć.

Przew. Rady – czy są pytania dotyczące budżetu na przyszły rok, może ktoś z gości, nie ma pytań dziękuję stosowną uchwałę będziemy podejmować w pkt.8. – przechodzimy do pkt.7. Informacja o wydanych decyzjach o których mowa w ust. 6 i 7 art. 37 pkt.8 ustawy z dn. 27.03.2003 o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym (Dz. U. 03.80.717) – renta planistyczna. Bardzo proszę panie Burmistrzu.

Burmistrz Skorupa – Pani Przewodnicząca, szanowni radni, zaproszeni goście obowiązkiem Burmistrza jest przedstawiać co roku informacje o wydanych decyzjach dotyczących tzw. renty planistycznej. Renta planistyczna wiąże się z uchwaleniem planu zagospodarowania przestrzennego i jest naliczana w momencie kiedy przed 5-ma laty od uchwalenia tego planu, działka jest zbywana. Proszę państwa od uchwalenia planu wydaliśmy 26 decyzji administracyjnych z tym , że na 26 decyzji 21 zostało umorzonych natomiast 5 decyzji były to decyzje ustalające jednorazową opłatę czyli tzw. rentę planistyczną, tzw. opłatę od wzrostu wartości działki. Tam gdzie została ta renta naliczoną dot. to takich działek które przed uchwaleniem planu miały funkcję inną niż po uchwaleniu planu a nowa funkcja wpłynęła na wzrost wartości działki. Skoro 26 wydano – w przypadku 5 naliczono rentę planistyczna to jak łatwo policzyć 21 decyzji to są decyzje które umarzały postępowanie dlatego że operat szacunkowy wykazał że wzrostu wartości działki nie było. Dotyczy to przede wszystkim takich działek że przed przyjęciem planu tam też była funkcja budowlana, po przyjęciu planu tez funkcja budowlana, a więc mamy obowiązek wszcząć postępowanie, natomiast jeżeli rzeczoznawca uprawniony stwierdzi, że nie ma wzrostu to wtedy się postępowanie umarza. Ogólnie wydano decyzję na łączną kwotę 77 146 zł 94 gr. z czego na konto gminy wpłynęło 67 132,34 zł natomiast na kwotę 10035 zł został przygotowany i przesłany do wydziału egzekucyjnego urzędu skarbowego wykonawcy na ściągnięciu wyżej wymienionej należności pieniężnej. Taka uwaga, większość osób które sprzedają działki mają świadomość, że istnieje coś takiego jak renta planistyczna, większość, nie wszyscy i zdarzają się sytuacje które stawiają nas bardzo w takim niekorzystnym świetle, po prostu są tego typu sytuacje, że ktoś sprzedaje działkę po bardzo niskiej cenie, po niższej cenie niż jest wartość rynkowa, po niższej cenie niż wycenia później rzeczoznawca, no i mieliśmy taka sytuację że ktoś musiał zapłacić rentę planistyczną mniej więcej w takiej wysokości ile dostał za działkę, została wykorzystana nieświadomość tej osoby bo działki na naszym terenie są dosyć drogie w samych Sośnicowicach tu już około 100zł/m2 , to są potem dla nas bardzo ciężkie sytuacje bo my nie mamy podstaw aby umarzać takie postępowanie a wiemy, że dana osoba została wyprowadzona w pole, ale to już tylko taka uwaga, dziękuję.

Przew. Rady – przed przystąpieniem do następnego punktu proponuję 15 min przerwę.

Po przerwie

Przybyła r. Waliczek. (spóźnienie wywołane awarią samochodu).

Przew. Rady – kontynuujemy obrady przechodzimy do kolejnego pkt.8.- .Przyjęcie uchwał , proszę Komisję Uchwał i Wniosków o odczytanie projektów uchwał wraz z wnioskami dotyczącymi tych uchwał

Komisja Uchwał i Wniosków

r. Staneczek

Przew. Rady -czy ktoś pragnie zabrać głos, nie widzę.

Kto z radnych jest za przyjęciem uchwały dot. budżetu gminy Sośnicowice na rok 2007 -14 głosów za. Rada przyjęła uchwałę jednogłośnie.

Komisja Uchwał i Wniosków

r. Staneczek

Przew. Rady -czy ktoś pragnie zabrać głos, nie widzę.

Kto z radnych jest za przyjęciem uchwały dot. zmiany budżetu gminy Sośnicowice na rok 2006 -14 głosów za. Rada przyjęła uchwałę jednogłośnie.

Komisja Uchwał i Wniosków

r. Staneczek

Przew. Rady -czy ktoś pragnie zabrać głos, nie widzę.

Kto z radnych jest za przyjęciem uchwały dot. uchwalenia planu sieci publicznych przedszkoli prowadzonych przez Gminę Sośnicowice -14 głosów za. Rada przyjęła uchwałę jednogłośnie.

Komisja Uchwał i Wniosków

r. Staneczek

Przew. Rady -czy ktoś pragnie zabrać głos, nie widzę.

Kto z radnych jest za przyjęciem uchwały dot. uchwalenia statutu Gminnego Przedszkola w Łanach Wielkich -14 głosów za. Rada przyjęła uchwałę jednogłośnie.

Komisja Uchwał i Wniosków

r. Staneczek

r. Hosz – mam jedno pytanie tyczy się ono kontenerów o pojemności 1100 l. w wysokości 41 zł. za jeden pojemnik – Chciałam się zapytać czy wchodzą w grę pojemniki całkowicie wypełnione, czy pojemniki o dowolnej zawartości. W poprzedniej uchwale było, że niezależnie od wypełnienia była cena za pojemnik.

Przew. Rady – Proszę p. dyrektor Sawczuk odpowie.

Dyr. Sawczuk – Proszę państwa tutaj nie da się tego tak rozdzielić, jeżeli ktoś wystawia niepełny z reguły jest tak jeżeli ktoś wystawia te duże pojemniki to są to jakieś firmy, praktycznie nie są to pojemniki u indywidualnych ludzi. Najczęściej jest tak, że oni jeszcze zgłaszają, że maja te pojemniki. Dzielenie tutaj w zasadzie mijałoby się z celem, nie jest tutaj możliwe jeszcze dzielenie, traktuje się to jako pojemnik tak samo jest z małym też czasami jest tak, że nie jest pełny ale jest to cały pojemnik po prostu, dziękuję.

Przew. Rady – r. Hosz jeszcze dodatkowo ma pytanie proszę.

r. Hosz – w takim układzie powiem tak, przeliczyłam to i tam w żaden sposób nie wchodzi 10 małych pojemników i jeszcze jeżeli jest wypełniony w połowie to jest to 5 pojemników małych liczone jest za 10 to mamy spora różnicę, czy nie dałoby się tego jednak jakoś ustalić, albo po prostu zostawić taki pojemnik na następny raz zabieranie tylko tych pełnych, bo w tej uchwale nic takiego nie ma.

dyr. Sawczuk – bo tak jak powiedziałem, my nie zmuszamy nikogo do tego aby niepełny pojemnik wystawiał jeżeli nas wzywano to trudno, bierzemy już o tym na komisjach, wykupujemy pojemnik standardowy na którym pisze 1100 litrów czyli 10 małych, trzeba by się temu faktycznie dokładnie przyglądnąć albo zwracać takie pojemniki, jeżeli to nie jest te 10 małych pojemników albo np.8,5 i wtedy przeliczać na te małe.

Przew. Rady – czy ktoś pragnie zabrać głos, nie widzę.

Kto z radnych jest za przyjęciem uchwały dot. określenia opłat za usuwanie i unieszkodliwianie odpadów komunalnych -12 głosów za. - 2 wstrzymujących się. - 0 przeciw.

Komisja Uchwał i Wniosków

r. Staneczek

r. Wiaderny – czy pan Burmistrz może powiedzieć czy pan Skarbnik jaka jest wartość jednej godziny świadczenia tego typu.

Skarbnik – odpowiem trochę na okrągło co prawda wartość 1 godziny uzależniona jest od kalkulacji w danym zakładzie, natomiast w budżecie mamy przewidziane na to zadanie 20 tyś. i to jest nie przekraczalny limit, do tej pory takich dzieci którym pomagaliśmy przy takich sztywniejszych zasadach to była kwota kilku tysięcy złotych poniżej 10-ciu to było 1 dziecko. Ten gorset dla osób, które borykają się z niepełnosprawnym dzieckiem trochę się poluźnił to jest około 100 zł.

Burmistrz Skorupa – jeżeli będzie możliwość to tą informacje uzyskamy.

Przew. Rady – To są wszystkie pytania dotyczące niniejszej uchwały przystąpienia do głosowania.

Przew. Rady – Czy ktoś pragnie zabrać głos, nie widzę

Kto z radnych jest za przyjęciem uchwały dot. wykupu świadczeń leczniczo-opiekuńczych w systemie pobytu dziennego na rzecz niepełnosprawnych dzieci z terenu Gminy Sośnicowice -14 głosów za. Rada przyjęła uchwałę jednogłośnie.

Komisja Uchwał i Wniosków

r. Staneczek

Przew. Rady – Czy ktoś pragnie zabrać głos, nie widzę.

Kto z radnych jest za przyjęciem uchwały dot. odwołania i powołania Zastępcy Kierownika Urzędu Stanu Cywilnego -14 głosów za. Rada przyjęła uchwałę jednogłośnie.

Komisja Uchwał i Wniosków

r. Staneczek

Przew. Rady – Czy ktoś pragnie zabrać głos.

Burmistrz Skorupa – Chciałbym wyjaśnić skąd ta uchwała, otóż myśmy podejmowali uchwałę może nie tej samej ale bardzo podobnej treści na sesji 5 grudnia z tym, że ta uchwała przewidywała inny tryb jej wejścia w życie tzn. zapis paragrafu trzeciego, brzmiał w ten sposób, że uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia i podlega ogłoszeniu w gazecie lokalnej „Miasteczko” oraz na tablicach Urzędu Miasta. Otrzymaliśmy zawiadomienie od Wojewody o wszczęciu postępowania w trybie nadzoru prawnego, wg. służb prawnych wojewody, powinien ten tryb wejścia w życie być inny, otóż powinna być ogłoszona w Dzienniku Urzędowym Województwa Śląskiego. To jest, jak gdyby tutaj nowa linia orzecznictwa, bo może przeczytam takie zdanie uzasadnienia stanowiska Wojewody, jednocześnie nadmieniam, iż zmiana stanowiska Wojewody w przedmiotowej materii nastąpiła ze względu na zmianę linii orzecznictwa sądowego w tego rodzaju sprawach. Naczelny sąd administracyjny zajął zaprezentowane którego wyrazem jest wyrok 13 września 2005 roku, a więc po prostu jest to stanowisko nowe, wynikające z orzecznictwa, stąd nie czekając na uchylenie tej uchwały zaproponowaliśmy ponieważ jest sesja, wykorzystać to, przyjąć nową uchwałę i wtedy nie będzie to powiedzmy ta uchwała tutaj uchylona. Dziękuję.

Przew. Rady – Czy jeszcze jakieś pytania będą w tej sprawie przystępujemy do głosowa. Proszę o podniesienie ręki. Kto z radnych jest za przyjęciem uchwały dot. nadania nazwy ulicy.

-14 głosów za. Rada przyjęła uchwałę jednogłośnie.

Czy jeszcze mamy jakieś uchwały, wnioski, jeszcze? Bardzo proszę.

r. Waliczek – Połączone komisje również wnioskują o przeniesienie Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej do budynku po byłej szkole podstawowej w Łanach Wielkich.

Przew. Rady – Dziękuję, przystępujemy do głosowania wniosku. Kto jest za przyjęciem wniosku, w sprawie przeniesienia do budynku po byłej szkole, ośrodka pomocy społecznej, proszę o podniesienie ręki do góry.

- 13 głosów za. Rada przyjęła wniosek. Proszę o następny wniosek.

r. Waliczek – Trzeci wniosek to wnioskuje się o ogłoszenie przetargu na wynajem budynku sąsiadującego ze szkołą podstawową przy ul. Gliwickiej w Sośnicowicach ze wskazaniem na punkt apteczny.

Przew. Rady – Dziękuję bardzo. Przystępujemy do głosowania. Kto jest za przyjęciem wniosku w sprawie ogłoszenia przetargu. Dziękuję – wniosek przyjęty jednogłośnie. Jeszcze są?

r. Waliczek – tak mamy jeszcze jeden wniosek. Wnioskuje się o wycinkę drzew pomiędzy miejscowościami Trachy, Bargłówka przy drodze wojewódzkiej. Te pochylone właśnie.

Przew. Rady – Czyli głosujemy ten wniosek, również tak. Bardzo proszę o głosowanie nad wnioskiem w sprawie wycięcia pochylonych drzew. Kto jest za?- 14 głosów za. Jednogłośnie, tak.

Czy ktoś się wstrzymał niema. Dziękuję. Czyli wyczerpaliśmy punkt 8 przyjęcie uchwał, przechodzimy do punktu 9 – Interpretacje, wolne wnioski i zapytania. Bardzo proszę kto z radnych, zamierza? Radny Staneczek, radny Guzik. Czy ktoś z gości zamierza zabrać głos, pan Goldman. Dziękuję. Czy jeszcze ktoś? Bardzo proszę radny Staneczek.

r. Staneczek – Ja bym chciał jeszcze kwestią pewnego przypomnienia, na ostatniej komisji były poruszane sprawy przepustu przy ulicy Raciborskiej na Trachach na wysokości numeru 23-31 w okresach wiosennych i jesiennych występuje podtopienie posesji po prawej stronie drogi. Patrząc w stronę Rud Wielkich. Przyczyna to zbyt małe przepusty po lewej stronie drogi, te tematy były poruszane na ostatniej komisji i miły być przypomniane na ostatniej sesji. Ten temat konkretnie.

Przew. Rady – Tak dziękuję. Bardzo proszę radny Guzik.

r. Guzik – Szanowni państwo, chciałem na wstępie w imieniu mieszkańców podziękować radnym, burmistrzom i zarządowi powiatu gliwickiego za wybudowanie chodnika w Kozłowie, odcinka chodnika w Kozłowie wzdłuż drogi Łabędzkiej, ale mam jedną uwagę, ten chodnik został wykonany po dwóch stronach ulicy i w pewnym momencie, przechodzi z jednej strony ulicy na drugą i w tym miejscu jakby prosi się o wybudowanie przejścia, no znaczy się wykonanie pasów i oznaczenia przejścia dla pieszych. Nie wiem czy to nie zostało zaprojektowane, czy to zostało pominięte, ale to przejście jest tam bardzo potrzebne. To jedna sprawa, druga sprawa chciałem poruszyć sprawę drogi powiatowej która biegnie od Sośnicowic poprzez Łany Wielkie i Kozłów do Brzezinki, chodzi o złą nawierzchnię tej drogi, o dziury a szczególnie o prawy pas tej drogi, no i niestety ta droga do momentu, do niedawna była jedna z najlepszych w gminie ona została wykonana w latach 70-tych i przy jakichś takich małych remontach ta droga przez te wszystkie lata była jedną z lepszych dróg, no niestety zaczęła się budowa Opla, Strefy a ostatnio autostrady no i ten prawy pas, ja myślę, że nie tylko mieszkańcy Kozłowa ale i innych miejscowości gminnych tam jeżdżą, i widzą, że ten, ta prawa strona jest w fatalnym stanie i myślę, że należy coś na ten temat już mówić, żeby Starostwo Powiatowe się tą drogą w przyszłości zainteresowało bo tam dochodzi do takich sytuacji, że prawy pas jest tak zdewastowany, że te samochody z tej prawej strony uciekają na środek jezdni i tam dochodzi do takich makabrycznych sytuacji bardzo niebezpiecznych, tak, idąc dalej jeszcze proszę burmistrzów o zwrócenie się do Urzędu Miejskiego w Gliwicach o zapytanie. Jeżeli chodzi o odcinek drogi w tym ciągu tej drogi powiatowej, ta droga się kończy przed lasem w Brzezince a ten odcinek w lesie jest, że tak powiem pod władaniem Urzędu Miejskiego wiem, że tam były plany i chyba wyszło w tegorocznym planie zadań inwestycyjnych o wycięcie drzew z jednej strony i coś zrobienie z tą drogą no niestety, do dnia dzisiejszego nic tam nie zostało zrobione i myślę, że należałoby się z tym zapytaniem co oni zamierzają z tą drogą robić, bo tam ten odcinek jest bardzo wąski, również bardzo niebezpieczny. Dziękuję bardzo.

Przew. Rady – Dziękuję. Proszę panie sołtys Goldman.

Sołtys Goldman – Szanowni Radni, szanowny burmistrzu w moim sołectwie w Trachach powstał problem zniszczenia znaków drogowych, obiektów prywatnych, a ostatnio doszło do zniszczenia skrzynki telefonicznej którą gościu remontuje już praktycznie drugi dzień i niewiadomo czy ją skończy. Robi się problem z młodymi gniewnymi, tak jak ich nazywam, ten problem, zaczyna być widoczny nie tylko w rejonie Trach, zaczyna być w innych miejscowościach widoczny też, chciałbym tu jakiś temat napomknąć, że tak powiem, co z tym problemem dalej robić. Bo dochodzi do takich sytuacji, że no raczej śmieszne, ale jest to prawdziwe, na fakcie, no niestety nie mam drukarki tak by zostało to nagrane i przedstawione tu. Dziecko 11-to letnie robi mi pogróżki, jest to śmieszne ale prawdziwe. Rozmawiałem ostatnio o tym problemie naszym komendantem policji, no załamuje ręce. Prosiłbym o podjęcie jakichś decyzji, bo po prostu dalej tak nie może być, bo w pewnym momencie nie będziemy mogli wyjść z domu nawet w dzień. Dziękuję bardzo.

Przew. Rady – Dziękuję bardzo, jeszcze poza kolejnością radna Waliczek.

r. Waliczek – Ja może powrócę trochę do tego tematu pana radnego Guzika chodzi głównie o wiadomo że, ktoś powie, za dużo chcę, ale chodzi o sprawy bezpieczeństwa, konkretnie drogi jakie są nasze takie są ale czy nie zasygnalizować właścicielom dróg, szczególnie tych głównych dróg, a żeby po prostu była namalowana oś jezdni, jest ona bardzo ważna szczególnie jak jest jakaś mglista pogoda, no niejednokrotnie dochodzi do wypadku, może by oni w przyszłym roku sobie to w planie budżetowym jakoś ujęli. Chodzi o wystosowanie jakiegoś pisma. Dziękuję bardzo.

Przew. Rady – Dziękuję, wszyscy już? Bardzo proszę panie burmistrzu.

Burmistrz Skorupa – Proszę państwa, radny Staneczek zwrócił uwagę na kwestię omawianą na komisjach dotyczącą ul. Raciborskiej w Trachach. Proszę państwa jest tak jak wspominał już burmistrz Jakubek, na tych komisjach, rzeczywiście Zarząd Dróg Powiatowych w Rybniku przystępuje do odtworzenia, właściwie rowu, ale po prawej stronie w Trachach jadąc od Sośnicowic. Zapytałem dyrektora, dlaczego akurat tak, on twierdzi, że właśnie tam jest najwięcej interwencji i że tam z tej strony też zalewa posesję jak był wiosną to właśnie widział to na własne oczy. No nie mam powodu żeby nie wierzyć, faktycznie tamten rów jest w złym stanie, i Zarząd Dróg Powiatowych w ramach tych środków które ma na utrzymanie opracowuje dokumentacją i chce ten rów odbudować. Będzie rozwiązana, oczywiście rozwiązany problem mieszkańców z tamtej strony ulicy, natomiast autentycznie o tym co wspominał radny Heinrich tez jest to zagrożenie szczególnie, ono było duże na wiosnę tego roku, kiedy nastąpiły roztopy, ale jest nie tyle spowodowane tym, że tam nie ma rowu, bo tam jest rów dość głęboki, tylko tak jak radny wspominał są zbyt małe przepusty albo, niedrożne przepusty. Utrzymanie przepustów należy do właścicieli posesji i my tutaj wystąpimy do Zarządu Dróg Wojewódzkich i zgłosimy ten problem. Być może, że zarząd przyjmie rozwiązanie całościowe, znaczy gdyby tak przyjąć to byłoby dobrze, gdyby przeznaczył środki na odbudowanie całego rowu, wtedy można byłoby i odblokować te wjazdy. Natomiast, że nie, że raczej będzie szedł w drugim kierunku, żeby przymusić właścicieli do przynajmniej udrożnienia tych przepustów. Niemniej problem jest i trzeba będzie go zgłosić, tutaj już Zarząd Dróg Powiatowych, już nie stać ich na z tego co mają, na uporządkowanie tego rowu z drugiej strony. A więc z tego co tutaj wynika to, co ja widziałem, co dyrektor widział, że problem jest i z jednej strony i z drugiej strony tej drogi. Z jednej będzie rozwiązany, z drugiej mam nadzieję, że też ale nie przez Zarząd Dróg Powiatowych w Rybniku. Radny Guzik – przejścia. Oczywiście ten chodnik jest tak wybudowany, że tam jak najbardziej powinno być przejście i będzie przejście. Przypomnimy o tym Zarządowi Dróg Powiatowych, ja myślę, że ono się nie pojawiło dlatego, że tu już jest końcówka roku i po prostu nawet można im zabrakło czasu, może i środków, nie wiem dlaczego jeszcze go nie ma, natomiast świadomość, że to przejście tam musi być to mają a naszą rolą, naszym obowiązkiem jest dopilnowanie by było to przejście. Ja sobie nie wyobrażam, żeby tam mogło nie być, naturalną rzeczą, że jak jest po jednej stronie chodnik, przechodzi na drugą stronę to użytkownicy będą przechodzić. Proszę państwa a jeśli chodzi o drogę do Sośnicowic jaka jest to wszyscy wiemy i tu akurat ta droga nie jest przewidziana do gruntownego, do gruntownej przebudowy, przynajmniej przez Zarząd nie jest przewidziana, ale jest przewidziana do remontu ze środków które ma mieć do swojej dyspozycji Zarząd. Będziemy nalegać żeby chociażby jakimiś etapami, żeby przynajmniej to co jest najbardziej zniszczone i tutaj to co zaznaczyła radna Waliczek żeby ta oś jezdni, szczególnie w tych niebezpiecznych miejscach przynajmniej była zaznaczona tak jak tam w Kozłowie na tych zakrętach. Jeśli chodzi o „Drogę pod lasem”, proszę państwa z miastem, z Gliwicami musimy dość ostrożnie rozmawiać bo teraz marszałkiem jest pan Moszyński a więc on ma, do niego mamy wiele, że tak powiem, będziemy mieli wiele życzeń pod jego adresem. Niemniej my poruszymy ten problem, wiem, że w interesie gminy jest, na razie przynajmniej nie ma tej drogi jako priorytetowej, prawda jej remontu, niemniej kiedyś obiecano nam, że przynajmniej te drzewa zostaną wycięte żeby poprawić bezpieczeństwo, nawet tej obietnicy nie dotrzymano. Obiecywał to wiceprezydent Wieczorek, on dalej jest wiceprezydentem, także jak się spotkamy to myślę, że nie tylko rozmawiać ale jakoś ich przekonać, że to trzeba zrobić bo odcinek jest niebezpieczny. Mieliśmy nadzieję i dalej mamy taka nadzieję, że po prostu tutaj będzie lepsza współpraca między powiatem ziemskim i powiatem grodzkim, niż była dotychczas i tą drogą może rozwiążą wspólnie tzn. problem tej drogi, bo przecież podział, że w tym miejscu od lat ta droga jest gliwicka nie powiatowa jest trochę sztuczna i być może jest to do załatwienia na styku samorządu gliwickiego i powiatowego. No i to co zgłosił pan Goldman, myślę, że to jest problem poważniejszy wszyscy maja tego świadomość i na pewno to, ze te dzieci dewastują ale nie tylko, dewastuje młodzież, nie tylko dewastują w Trachach oczywiście to nie jest żadna pociecha dla pana Goldmana ale obserwujemy to w innych miejscowościach naszej gminy też. Proszę państwa tu w tej chwili nie chcę mówić nad, zastanawiać się nad przyczynami, ja wiem, że jest przygotowywana na razie Komisja Spraw Społecznych, która ma między innymi tym zagadnieniom być poświęcona. Ma to być spotkanie z policja, ja myślę że pani przewodnicząca zaprosi też sołtysów i proszę państwa no będziemy debatować. Oczywiście ostatnia rzeczą jest jeżeli na nasze dzieci będziemy policje wysyłać, trzeba pamiętać o tym, ze no odpowiedzialnym za wychowanie dzieci jednak są przede wszystkim rodzice, oczywiście kościół, szkoła mają pomagać. Policja to już jest, musi interweniować oczywiście, jest ważna rola tutaj też policji, będziemy też od nich się tego domagać no ale z drugiej strony te problemy są problemami tak jak powiedziałem problemami złożonymi. Dziękuje to wszystko chyba że jeszcze jakieś pytania.

Przew. Rady – Tak jeszcze pytanie jest bardzo proszę.

r. Tischbierek – Ostatnio na komisji była również mowa o tych dzieciach które wysiadają tam na tej ulicy Zamojskiej w drodze z gimnazjum do domu i ten problem burmistrz powiedział, że rozezna, czy jest coś wiadomo już, czy tam będzie ktoś, czy jak te dzieci wysiadają.

Przew. Rady – Proszę pana dyrektora Machnika, poprosimy o odpowiedz.

Dyr. Machnik – Szanowni radni, chciałem tylko powiedzieć, że autobusy które jeżdżą z dziećmi po prostu do naszych szkół, jeżdżą wytyczoną , że tak powiem trasą i wszystkie przystanki są oznakowane, znaczy ustalone. Zezwolenia które wydaje burmistrz na prośbę prezesa PKS-u wszystkie miejsca wcześniej ustalone są na tych zezwoleniach ujęte, niemniej zrobię rozeznanie. Czwórka dzieci tam mieszka, która uczęszcza do szkoły podstawowej w Bargłówce, są to dzieci bodajże w wieku pierwsza, znaczy się pierwsza, druga klasa i chyba ciut starsze, nie mniej rodzice odprowadzają i przyprowadzają te dzieci do autobusu. Jeździ tam opiekun rano i popołudniu to jest pani Wróblewska i przy powrocie ze szkoły jest już bezpiecznie bo po prostu to dziecko wysiada, tam jest taka zatoczka na tej ulicy Zamoście czy Zamojska się nazywa. Tyle po prostu mogą wiedzieć, wierzę iż szkoła, dyrektorzy przez tych opiekunów, dbają o to żeby nic się tym dzieciom nie stało, niemniej trasy i przystanki też były wcześniej ustalane i nie zostały zmienione, i myślę że jest to korzystniej dla tych dzieci, jeżeli on przejdzie pod opieką, z opiekunem na drugą stronę, niż miałby załóżmy z tego miejsca pójść albo na przystanek koło leśniczówki w Bargłówce albo koło restauracji pana Roja, tak mi się wydaje.

r. Tischbierek – Tzn. jest to przystanek wytyczony przez szkoły?

Dyr. Machnik – Przez szkoły może nie, ja bym powiedział.

r. Tischbierek – To może należało by to w jakiś sposób oznaczyć.

Dyr. Machnik – Tzn. zezwolenie które po prostu posiada na regularne trasy, że tak powiem przewozowe, które świadczy nam w tej chwili PKS, one się nazywają jeszcze specjalne tego chyba nie muszę tłumaczyć, prawda są tam wyznaczone po prostu wcześniej ustalone, na podstawie danych gdzie dzieci mieszkają, gdzie byłoby najkorzystniej i w ten sposób to zostało ustalone. Także w zezwoleniach te przystanki są ale jako tako on musi być oznaczony, że to jest przystanek autobusowy bo to nie są trasy regularne przewozu osób takich, tylko to są linie specjalne tutaj zaznaczam.

Przew. Rady – Dziękuję, jeszcze pan Burmistrz chciał.

Burmistrz Skorupa – Jeżeli, można jeszcze tutaj, proszę radnych by nam dali jeszcze parę dni żebyśmy mogli dokładnie przeanalizować tę sytuację, bo to są tutaj pewne informacje, żeście państwo uzyskali, natomiast chcemy się przejrzeć tym konkretnym przypadkom, temu czy innemu i sprawdzić na ile jest zagrożenie i czy jest jakaś możliwość zmniejszenia tego zagrożenia. Także, proszę nie traktować, że to jest sprawa zakończona.

Przew. Rady – Czyli na najbliższej komisji, jeszcze będziemy na ten temat rozmawiać.

Burmistrz Skorupa – To będzie odpowiedź jeszcze.

Przew. Rady – Dziękuje, czyli wyczerpaliśmy wszystkie pytania. To już chyba poza.

r. Hosz – Tzn. ja chciałam skorzystać z okazji i tutaj wstępne zapowiedzi, że Komisja Spraw Społecznych dotycząca w sprawie bezpieczeństwa, spotkania z policja naszą, wstępnie odbędzie się 17-tego stycznia o godzinie 16-stej. Dziękuję.

Przew. Rady – Dziękuję bardzo, na pewno jeszcze zawiadomienia zostaną rozesłane. Jeszcze pan Burmistrz.

Burmistrz Skorupa – Chciałem jeszcze uzupełnić informacje o płatności za pobyt w ośrodku rehabilitacji dzieci niepełnosprawnych. Proszę państwa to jest koszt właściwie osobo-dnia tzw. 106 zł, on może kosztować różnie bo to w zależności jakim zabiegom dziecko jest poddawane ale nie jest tak źle, że to godzina by kosztowała, bo to byłoby rzeczywiście bardzo dużo.

Przew. Rady – Dziękuję, wyczerpująca odpowiedź, tak? Dziękuję bardzo. Na tym zakończyliśmy obrady. Zamykam III sesje Rady Miejskiej.

Na zakończenie Przewodnicząca złożyła wszystkim obecnym życzenia noworoczne.

Zastępca Burmistrza również złożył życzenia noworoczne wszystkim obecnym.

Protokółowała

Insp. ds. obsługi RM – Hippe


Data wytworzenia: 2007-09-25 18:30 Autor: redaktor Data publikacji: 2007-09-25 16:28 Osoba udostępniająca na stronie: root Data ostatniej modyfikacji: 2011-12-05 Osoba modyfikująca: root