Urząd Miejski w Sośnicowicach

ZB nr 114/2009 z dnia 28.09.2009

ZB nr 114/2009 z dnia 28.09.2009

ZARZĄDZENIE Nr 114/09
BURMISTRZA Sośnicowic
z dnia 28.09. 2009r.

w sprawie ustanowienia polityki szkoleniowej Urzędu Miejskiego w Sośnicowicach

Na podstawie art. 33 ust. 3 ustawy z dnia 8 marca 1990r. o samorządzie gminnym ( tekst jednolity Dz. U. z 2001 r Nr 142, poz. 1591 z późn. zmn.) oraz art. 29 ust1 ustawy z dnia 21 listopada 2008 r. o pracownikach samorządowych ( Dz. U. z 2008 r. Nr 223, poz. 1458), zarządzam co następuje:

§ 1.

Ustanawiam „Politykę szkoleniową Urzędu Miejskiego w Sośnicowice”, rozumianą jako tworzenie sprzyjających warunków długofalowego rozwoju zawodowego i stałego doskonalenia kwalifikacji zawodowych pracowników Urzędu Miejskiego w Sośnicowicach, stanowiącą załącznik do niniejszego zarządzenia.

§ 2.

Zobowiązuję wszystkich kierowników komórek organizacyjnych Urzędu Miejskiego do bezwzględnego przestrzegania zasad zawartych w dokumencie, o którym mowa w § 1.

§ 3.

Wykonanie zarządzenia powierzam Sekretarzowi Gminy.

§ 4.

Zarządzenie wchodzi w życie z dniem podpisania .

Załącznik do Zarządzenia Nr 114 /09 Burmistrza Sośnicowic z dnia 28.09. 2009 r.

POLITYKA SZKOLENIOWA
URZĘDU MIEJSKIEGO W SOŚNICOWICACH

Urząd Miejski w Sośnicowicach przykłada dużą wagę do rozwoju zawodowego pracowników rozumianego jako:
- tworzenie sprzyjających warunków i wspieranie działań w kierunku długofalowego rozwoju zawodowego pracowników,
- stałe doskonalenie kwalifikacji zawodowych.

Tworzenie sprzyjających warunków do rozwoju zawodowego pracowników ma na celu efektywne wykorzystanie zasobów ludzkich i zapewnia profesjonalną realizację zadań Gminy.
Planowanie i rozwój kariery pracownika rozpatrywane są w kontekście rozwoju osobistego pracownika jak i organizacji.

Polityka szkoleniowa Urzędu Miejski w Sośnicowicach obejmuje:
- analizę potrzeb szkoleniowych,
- planowanie szkoleń,
- realizację szkoleń,
- ocenę efektywności szkoleń.

Szkolenia rozumiane są jako systematyczny rozwój postaw, wiedzy i umiejętności niezbędnych do prawidłowego wykonywania zadań Gminy i stanowią priorytetowy obszar zarządzania kadrami. W procesie realizacji Polityki szkoleniowej Urzędu Miejskiego w Sośnicowicach największe znaczenie posiada analiza potrzeb szkoleniowych, a w szczególności zdefiniowanie i rozpoznanie indywidualnych potrzeb szkoleniowych pracowników oraz ocena efektywności szkoleń.

Urząd Miejski w Sośnicowicach przywiązuje szczególną wagę do jakości szkoleń. Szkolenia powinny być na wysokim poziomie merytorycznym, dydaktycznym oraz organizacyjnym, dostosowanym do osiągnięcia zakładanego celu i uczestników szkolenia. Urząd Miejski w Sośnicowicach korzysta wyłącznie ze szkoleń, które gwarantują wysoką wartość w stosunku do ich kosztów lub ceny. Organizację szkoleń oraz realizację programu szkolenia powierza się osobom lub podmiotom dającym rękojmię należytego jego wykonania.

Polityka szkoleniowa traktowana jest jako działalność priorytetowa w Polityce kadrowej Urzędu Miejskiego w Sośnicowicach , której konsekwentna realizacja jest konieczna do utrzymania i rozwoju kwalifikacji zawodowych pracowników na poziomie zapewniającym profesjonalną realizację zadań Gminy.

Środki finansowe na realizację Polityki szkoleniowej Urzędu Miejskiego w Sośnicowicach są ustalane corocznie w wysokości adekwatnej do możliwości finansowych Gminy.

Wszyscy pracownicy Urzędu Miejskiego powinni posiadać jednakowy dostęp do szkoleń i możliwości podwyższania kwalifikacji.

Szkolenie powinno być związane z wykonywaną pracą, aby ułatwić pracownikom skuteczne wykonywanie ich obowiązków oraz realizację indywidualnych planów rozwoju zawodowego.

I. PLAN SZKOLEŃ

Sekretarz Gminy przygotowuje corocznie plan szkoleń dla pracowników Urzędu Miejskiego.
Plan szkoleń zawiera w szczególności:
- priorytety szkoleniowe pracowników Urzędu Miejskiego w Sośnicowicach,
- rodzaje szkoleń mających szczególne znaczenie w danym roku kalendarzowym.
Przy ustalaniu planu szkoleń Sekretarz Gminy uwzględnia dokonane lub przewidywane zmiany w przepisach prawa.

ZASADY I PROCEDURA TWORZENIA PLANU SZKOLEŃ

W terminie do 31 października każdego roku kierownicy komórek organizacyjnych Urzędu Miejskiego przekazują Sekretarzowi Gminy informację o zapotrzebowaniu na szkolenia pracowników w następnym roku kalendarzowym.
Na podstawie zgłoszonych zapotrzebowań na szkolenie Sekretarz przygotowuje plan szkoleń pracowników Urzędu Miejskiego w Sośnicowicach. Przy opracowywaniu planu szkoleń uwzględnia się w szczególności:
- priorytety szkoleniowe Urzędu,
- realizację wniosków dotyczących rozwoju zawodowego pracowników,
- środki finansowe przyznane w projekcie budżetu Gminy na realizację szkoleń pracowników,
- plan szkoleń sporządzany jest w terminie do 15 grudnia oraz weryfikowany w odstępach półrocznych, w zależności od wprowadzanych zmian w przepisach prawa,
- plan szkoleń przygotowuje Sekretarz Gminy ,
- plan szkoleń akceptuje Burmistrz Sośnicowic,
- Pracownik Sekretariatu Urzędu Miejskiego prowadzi ewidencję danych niezbędnych do zarządzania procesem szkolenia, w szczególności odbytych szkoleń oraz liczby ich uczestników,
- Sekretarz Gminy odpowiada za racjonalne gospodarowaniem budżetem na szkolenia oraz prowadzi monitorowanie jego wykorzystania.

Pracownicy Urzędu Miejskiego uczestniczą w szkoleniach obejmujących:
- szkolenia powszechne – planowane, organizowane i nadzorowane przez Sekretarza Gminy,
- szkolenia w ramach indywidualnego programu rozwoju zawodowego – planowane, organizowane i nadzorowane przez Sekretarza Gminy lub planowane przez bezpośrednich przełożonych, z uwzględnieniem „autoszkoleń”
- szkolenia specjalistyczne – planowane, organizowane i nadzorowane przez Sekretarza Gminy , obejmujące tematykę związaną z zadaniami Gminy.

Szczególną formą podnoszenia kwalifikacji pracowników jest samokształcenie realizowane przez pracowników w formach szkolnych i poza szkolnych ( np. kursy językowe).

II. SZKOLENIA POWSZECHNE

Szkolenia powszechne służą rozwojowi wiedzy i umiejętności pracowników Urzędu Miejskiego w Sośnicowicach, niezbędnych do prawidłowego wykonywania przez nich zadań pracownika samorządowego. Adresatami szkoleń powszechnych są w szczególności pracownicy zajmujący stanowiska koordynujące, samodzielne i specjalistyczne.
Szkolenia te obejmują w szczególności tematykę:
- informatykę,
- prawo administracyjne,
- zamówienia publiczne,
- ochronę danych osobowych,
- ogólne zagadnienia dotyczące integracji europejskiej,
- standardy skutecznej i sprawnej administracji publicznej,
- zasady właściwych kontaktów z obywatelem.
W szczególności w Urzędzie organizowane mogą być zajęcia szkoleniowe w formie szkoleń wewnętrznych. Wykładowcami są pracownicy Urzędu Miejskiego w zakresie prowadzonych przez siebie zagadnień merytorycznych, związanych z wykonywaniem zadań Gminy. Harmonogram tych szkoleń przygotowuje Sekretarz Gminy uwzględniając potrzeby szkoleniowe pracowników Urzędu. Harmonogram zatwierdza Burmistrz Sośnicowic. Udział w tego rodzaju szkoleniach biorą wszyscy pracownicy Urzędu. W razie konieczności, w uzgodnieniu z Burmistrzem Sośnicowic, do udziału w szkoleniach zapraszani są kierownicy jednostek organizacyjnych Gminy.

III. SZKOLENIA W RAMACH INDYWIDUALNEGO PROGRAMU ROZWOJU

Szkolenia w ramach indywidualnego programu rozwoju mają na celu w szczególności nabycie wiedzy lub umiejętności określonych w tym programie. Indywidualny program rozwoju zawodowego, w części dotyczącej szkoleń, może być realizowany poprzez udział w szkoleniach powszechnych lub specjalistycznych, których programy są zgodne z tym programem.
Bezpośredni przełożony w porozumieniu z Sekretarzem Gminy ustala, odrębnie dla każdego pracownika, indywidualny program rozwoju zawodowego, stanowiący podstawę kierowania na szkolenia, biorąc pod uwagę w szczególności :
- ocenę pracy pracownika, dokonaną przez bezpośredniego przełożonego,
- perspektywę wykonywania pracy zawodowej przez pracownika,
- potrzeby i możliwości Urzędu w zakresie zatrudnienia,
- potrzeby i możliwości pracownika ustalane w wyniku przeprowadzanych z nim uzgodnień.
Indywidualne programy rozwoju zawodowego pracowników Urzędu Miejski w Sośnicowicach opracowują we współpracy z pracownikami ich bezpośredni przełożeni. Indywidualny program rozwoju winien uwzględniać także samokształcenie pracownika.

IV. SZKOLENIA SPECJALISTYCZNE

Szkolenia specjalistyczne służą pogłębianiu oraz uaktualnianiu wiedzy i umiejętności pracowników Urzędu Miejskiego w Sośnicowicach Miasta w dziedzinie związanej z zadaniami Gminy. Adresatem szkoleń specjalistycznych są w szczególności pracownicy zajmujący stanowiska specjalistyczne.

Szkolenia w Urzędzie Miejskim w Sośnicowicach mogą być organizowane i prowadzone we wszelkich pozaszkolnych formach dydaktycznych, w szczególności jako:
- zajęcia warsztatowe,
- seminaria,
- konferencje,
- kursy.
Udział pracowników Urzędu Miejskiego w szkolnych i pozaszkolnych formach kształcenia ma na celu stałe podnoszenie kwalifikacji zawodowych i wykształcenia ogólnego na wszystkich stanowiskach pracy w Urzędzie.

V. ZASADY UDZIAŁU PRACOWNIKÓW W SZKOLENIACH

W celu zapewnienia prawidłowego planowania, organizowania i nadzorowania szkoleń przez Sekretarza Gminy, ustala się następujące zasady:
1. Uczestnictwo pracowników w szkoleniach jest traktowane na równi z wykonywaniem obowiązków służbowych.
2. Kierownicy komórek organizacyjnych Urzędu kierują do Sekretarza Gminy wnioski o zakwalifikowanie pracowników do udziału w szkoleniu wraz z uzasadnieniem.
3. Sekretarz Gminy może prowadzić konsultacje w zakresie kwalifikacji kandydatów na organizowane szkolenia z poszczególnymi komórkami organizacyjnymi Urzędu.
4. W postępowaniu mającym na celu zakwalifikowanie kandydata na szkolenie, uwzględnia się następujące kryteria:
- zakres zadań na stanowisku zajmowanym przez kandydata,
- kwalifikacje kandydata,
- indywidualny program rozwoju zawodowego,
- dotychczasowy udział w szkoleniach
- wnioski dotyczące kierunków rozwoju zawodowego i potrzeb szkoleniowych wynikające z ostatniej oceny pracownika, dokonanej w trybie określonym w odrębnym zarządzeniu.
5. Sekretarz Gminy po przeprowadzeniu postępowania kwalifikacyjnego przedstawia wniosek do akceptacji Burmistrzowi Sośnicowic.
6. Skierowanie na studia wyższe, uzupełniające lub podyplomowe wydaje się wyłącznie
pracownikom, jeżeli wynika to z ich indywidualnego programu rozwoju zawodowego i uzasadnione jest potrzebami Urzędu Miejskiego.

VI. FINANSOWANIE SZKOLEŃ

Finansowanie szkoleń odbywa się zgodnie z przepisami Kodeksu pracy, ustawy z dnia 21 listopada 2008 r. o pracownikach samorządowych ( Dz. U. z 2008 r. Nr 223, poz. 1458),
oraz rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej oraz Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 12 października 1993 r w sprawie zasad i warunków podnoszenia kwalifikacji zawodowych i wykształcenia ogólnego dorosłych (Dz. U. Nr 103, poz. 472).

ZAKRES FINANSOWANIA SZKOLEŃ

1) 100 % – finansowanie szkoleń w formach pozaszkolnych (jeno lub kilku dniowych) na podstawie skierowania zaakceptowanego przez Burmistrza Sośnicowic, odnośnie do szkoleń ujętych w planie szkoleń Urzędu Miejskiego jak i innych , wynikających z potrzeb doraźnych, pod warunkiem uzyskania pozytywnej opinii Sekretarza i po akceptacji Burmistrza,
2) do 30 % wartości szkolenia finansowanie szkoleń w formach szkolnych (studia wyższe, uzupełniające lub podyplomowe) na podstawie skierowania zaakceptowanego przez Burmistrza Sośnicowic, jeżeli kierunek studiów jest bezpośrednio związany z stanowiskiem zatrudnienia w Urzędzie Miejskim. Szczegółowe warunki określa umowa zawarta z pracownikiem zgodnie rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej oraz Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 12 października 1993 r. w sprawie zasad i warunków podnoszenia kwalifikacji zawodowych i wykształcenia ogólnego dorosłych (Dz. U. Nr 103, poz. 472).

3) w przypadku szkoleń odbywających się formach szkolnych – finansowanie na podstawie indywidualnej decyzji Burmistrza Sośnicowic.
Kryteria oceny wniosków dotyczących finansowania i zwrotu kosztów szkoleń:
1) możliwości finansowe Urzędu Miejskiego,
2) przydatność szkolenia ze względu na zakres zadań aktualnie realizowanych przez pracownika,
3) stan przygotowania kadrowego pracowników Urzędu w danej dziedzinie,
4) pozytywna opinia bezpośredniego przełożonego pracownika.

VII. OCENA EFEKTÓW ZREALIZOWANEGO SZKOLENIA

W Urzędzie Miejskim w Sośnicowicach prowadzona jest ocena przebiegu i efektywności szkoleń. Ocena efektów zrealizowanego szkolenia przeprowadzana jest w następujących formach:
1) Ocena dokonana przez pracownika – uczestnika szkolenia w terminie do 14 dni od jego zakończenia.
Oceny wymienionej w punkcie 1) dokonuje się na formularzu Ankieta Oceny Szkolenia, stanowiącym załącznik Nr 1 do niniejszego zarządzenia. Ankieta po wypełnieniu przekazuje się Sekretarzowi Gminy.
2) Sekretarz dokonuje oceny szkoleń na podstawie zgromadzonych arkuszy oceny a także na podstawie informacji dotyczących kosztów szkolenia i porównania z ofertami takich samych tematów szkoleń, organizowanych przez różne firmy. Sekretarz Gminy prowadzi listę firm szkoleniowych , które prowadziły lub prowadzą szkolenia dla pracowników Urzędu. Lista firm szkoleniowych zawiera dane dotyczące nazwy i siedziby firmy, wykaz tematów organizowanych szkoleń, a także ocenę dokonaną przez pracowników biorących udział w szkoleniu. Wzór listy stanowi załącznik nr 2 do niniejszego zarządzenia.
Lista, o której mowa, ma charakter otwarty. Oznacza to, że pracownicy mogą zostać skierowani na szkolenie organizowane przez firmy, z których usług dotychczas Urząd nie korzystał. W takim przypadku dane tej firmy umieszcza się na liście.
W przypadku trzykrotnego powtórzenia się negatywnej oceny szkolenia, firma szkoleniowa które je organizująca podlega wykreśleniu z lity . Skreślenia dokonuje Sekretarz Gminy.
O fakcie tym powiadamia kierownictwo. Skutkuje to zaprzestaniem kierowania pracowników na szkolenia organizowane przez tę firmę

VIII. UPOWSZECHNIANIE WIEDZY I UMIEJĘTNOŚCI ZDOBYTYCH PODCZAS
SZKOLEŃ

Uczestnik szkolenia, w ramach upowszechniania najważniejszych treści szkolenia wśród zainteresowanych współpracowników, najpóźniej w terminie 14 dni po odbytym szkoleniu sporządza, sprawozdanie ze szkolenia, w którym przedstawia:
- tematykę szkolenia,
- jego przebieg i organizację,
- najważniejsze tezy i zawartość merytoryczną,
- stopień realizacji celu szkolenia,
- istotne dla Urzędu i jego pracy wnioski wypływające ze szkolenia.
Sprawozdanie przekazywane jest bezpośredniemu przełożonemu do akceptacji, współpracownikom realizującym zadania zbieżne z tematem szkolenia, a następnie przekazuje się je Sekretarzowi Gminy. Sekretarz zapoznaje ze sprawozdaniem Burmistrza oraz gromadzi sprawozdania wraz z inną dokumentacją dotyczącą odbytych szkoleń. Sporządzenie i przyjęcie sprawozdania jest koniecznym warunkiem zrealizowania polecenia służbowego udziału w szkoleniu.

W celu umożliwienia kaskadowania wiedzy specjalistycznej po odbytym przez pracownika szkoleniu, kierownik komórki organizacyjnej organizuje szkolenia wewnętrzne mające na celu zapoznanie pozostałych pracowników komórki organizacyjnej z materiałami i informacjami uzyskanymi podczas szkolenia. Informacje te przekazuje uczestnik szkolenia zewnętrznego. Tego rodzaju szkolenia mają charakter spotkań roboczych organizowanych w godzinach pracy Urzędu w sposób nie kolidujący z przyjmowaniem interesantów i załatwianiem spraw bieżących. Jeśli tematyka szkolenia dotyczy całego Urzędu, szkolenie takie organizuje Sekretarz Gminy na zasadach określonych w Dziale II. „ Szkolenia powszechne”. Z tej formy szkolenia Kierownik komórki organizacyjnej sporządza notatkę odnotowując datę szkolenia, temat, imię, nazwisko i stanowisko osoby prowadzącej szkolenie oraz liczbę uczestników z podaniem ich imion i nazwisk oraz stanowisk. Jeden egzemplarz notatki przekazuje się Sekretarzowi Gminy.

Wszelkie uzyskane przez pracownika certyfikaty i zaświadczenia , po przedłożeniu do wglądu bezpośredniemu przełożonemu, składa się u inspektora ds. Kadr, celem przechowania w aktach personalnych pracownika. Do akt składa się także wszelkie certyfikaty i zaświadczenia uzyskane przez pracownika w ramach samokształcenia

IX. OCENA I WERYFIKACJA POLITYKI SZKOLENIOWEJ

Sekretarz Gminy sporządza corocznie sprawozdanie z realizacji „Polityki szkoleniowej Urzędu Miejskiego” , które przedstawia Burmistrzowi do zatwierdzenia. Sprawozdanie powinno zawierać wnioski dotyczące weryfikacji i rozwoju polityki szkoleniowej.
W celu umożliwienia dokonania oceny , weryfikacji i rozwoju polityki szkoleniowej w Urzędzie Miejskiego , w ramach prowadzenia niezbędnej dokumentacji o ilości i tematach odbytych szkoleń, inspektor ds. Kadr prowadzi dla wszystkich pracowników Indywidualne Karty Szkoleń. Karta zawiera następujące dane:
1) imię, nazwisko i stanowisko
2) wykształcenie
3) posiadane uprawnienia
4) wykaz szkoleń, w których uczestniczył pracownik z podaniem terminów, tematu, firmy szkolącej,
5) informacje o uzyskanych certyfikatach, zaświadczeniach itp., dokumentach potwierdzających ukończenie szkolenia i uzyskane kwalifikacje
Karty są prowadzone na bieżąco. Kierownik komórki organizacyjnej ma obowiązek zgłosić Sekretarzowi gminy fakt uczestnictwa pracownika w szkoleniu . Wpisów w karcie szkolenia dokonuje się na podstawie otrzymanych Ankiety Oceny Szkolenia oraz przedłożonych Sekretarzowi sprawozdań ze szkolenia oraz ( do wglądu) certyfikatów, zaświadczeń itp. zgodnie z zapisem w Dziale VIII.
Wzór Indywidualnej Karty Szkolenia stanowi załącznik Nr 3 do niniejszego zarządzenia

Urząd Miejski monitoruje rozwój zawodowy pracowników uwzględniając ich udział w szkoleniach w oparciu o bazę danych umożliwiającą gromadzenie odpowiednich informacji o ilości i tematach odbytych szkoleń oraz w oparciu o indywidualny program rozwoju zawodowego pracownika.

Załącznik nr 1 do „Polityki Szkoleniowej”

ANKIETA OCENY SZKOLENIA

Imię i nazwisko pracownika ………………………………………..

Wydział i stanowisko pracy ………………………………………….

Informacja o szkoleniu

Temat szkolenia

Firma/organizator

Imię nazwisko prowadzącego/prowadzących
Koszt szkolenia
(w przypadku szkoleń płatnych)
Miejsce szkolenia

Ilość godzin/dni

Data szkolenia

OCENA SZKOLENIA
OCENA W SKALI 1-6
Znajomość tematu przez wykładowcę/wykładowców

Umiejętność przekazania treści przez wykładowcę/wykładowców
Zaspokojenie oczekiwań w stosunku do tematu
Uzyskiwanie odpowiedzi na zadawane pytania
Ocena przydatności szkolenia w dalszej pracy
Zdobycie nowej wiedzy

Zdobycie nowych umiejętności

Przydatność w praktyce

Warunki w jakich prowadzone było szkolenie
Przestrzeganie planu/czasu zajęć

Przygotowanie materiałów szkoleniowych
Czas trwania szkolenia

Skala 1 – najsłabsza
Skala 6 – najlepsza

Załącznik Nr 2 do „Polityki Szkoleniowej” LISTA FIRM SZKOLENIOWYCH

L.p Nazwa firmy Adres firmy Tematyka szkoleń Uzyskana nota punktowa

Załącznik Nr 3

INDYWIDUALNA KARTA SZKOLEŃ

Imię i nazwisko pracownika …………………………………………………………………………………………………………..

Stanowisko……………………………………………………………………………………………………………………………………..

Komórka organizacyjna:………………………………………………………………………………………………………………..

Wykształcenie:……………………………………………………………………………………………………………………………….

Posiadane uprawnienia: …………………………………………………………………………………………………………………
……………………………………………………………………………………………………………………………………………………….
……………………………………………………………………………………………………………………………………………………….
L.p. Termin szkolenia Temat i zakres szkolenia Firma szkoląca Uzyskane certyfikaty i zaświadczenia Uwagi


Data wytworzenia: 2010-01-25 17:04 Autor: Leszek Kołodziej Data publikacji: 2009-09-28 10:02 Osoba udostępniająca na stronie: root Data ostatniej modyfikacji: 2011-12-05 Osoba modyfikująca: root