ZB nr 9/2010 z dnia 27.01.2010
ZARZĄDZENIE BURMISTRZA SOŚNICOWIC NR 9/2010
z dnia 27 stycznia 2010r.
w sprawie powołania Gminnego Zespołu Zarządzania Kryzysowego
Na podstawie art.30 ust.1 ustawy z dnia 8 marca 1990r. o samorządzie gminnym (Dz.U z 2001r.Nr142 poz.1591 z późn.zm.)na podstawie art. 19 ust 4 i art.30 ustawy z dnia 26 kwietnia 2007r. o zarządzaniu kryzysowym (Dz.U. Nr. 89 poz.590 z późn.zmianami).
zarządzam, co następuje:
§ 1
Powołuję Gminny Zespół Zarządzania Kryzysowego zwany dalej Zespołem.
§ 21. Gminny Zespół Zarządzania Kryzysowego składa się z Przewodniczącego, Zastępcy oraz grup roboczych o charakterze stałym i czasowym.
2. Grupami roboczymi gminnego zespołu o charakterze stałym są:
- grupa planowania cywilnego,
- grupa monitorowania, prognoz i analiz.
3. Grupami roboczymi gminnego zespołu o charakterze czasowym są:
- grupa operacji i organizacji działań,
- grupa zabezpieczenia logistycznego,
- grupa opieki zdrowotnej i pomocy socjalno – bytowej.
4. W skład grup roboczych, o których mowa w ust. 3 mogą wchodzić również specjaliści, eksperci, osoby zaufania społecznego, a także przedstawiciele organów administracji publicznej lub społecznych organizacji ratowniczych.
§ 3
Do zadań zespołu należy:
1. W warunkach normalnej pracy – opracowywanie i aktualizacja planu reagowania kryzysowego i przygotowanie warunków umożliwiających koordynację działań,
a w szczególności:
- opiniowanie projektów zarządzeń Burmistrza dotyczących zapobieganiu skutkom klęsk żywiołowych i ich usuwania,
- analizowanie możliwości powstania klęsk żywiołowych na obszarze gminy, wypracowywanie wniosków i propozycji dotyczących zapobieganiu tym zagrożeniom i usuwaniem ich skutków, w tym dokonywanie oceny stanu zabezpieczeń przeciwpowodziowych gminy,
- analizowanie koncepcji likwidacji zagrożeń pod kątem organizacyjnym, finansowym i materiałowym,
- ocena opracowanych przez poszczególnych członków Zespołu i osoby wymienione w § 2 stosownie do ich kompetencji i zakresu działania, planów likwidacji zagrożeń oraz usuwania ich skutków,
- opiniowanie planów potrzeb materiałowo – technicznych i finansowych do realizacji przyjętych zadań,
- tworzenie, w ramach koordynacji warunków organizacyjno – technicznych do sprawnego i bezpiecznego prowadzenia działań ratowniczych,
- analizowanie przebiegu akcji.
2. W warunkach klęski żywiołowej lub zdarzenia noszącego znamiona klęski żywiołowej – monitorowanie występujących klęsk żywiołowych i prognozowanie rozwoju sytuacji oraz realizowanie procedur i programów reagowania, a w szczególności:
- analizowanie powstałej klęski żywiołowej lub zdarzenia noszącego znamiona klęski żywiołowej oraz ocena efektywności proponowanych przez członków Zespołu i zaproszone osoby wymienione w § 2,
- koordynacja realizacji przedsięwzięć mających na celu likwidację klęski żywiołowej lub zdarzenia noszącego znamiona klęski żywiołowej lub zdarzenia noszącego znamiona klęski żywiołowej oraz usunięcia ich skutków,
- przygotowywanie projektów zarządzeń Burmistrza dotyczących zapobieganiu skutkom klęsk żywiołowych i ich usuwania.
§ 4
1. W warunkach normalnej pracy obsługę kancelaryjno – biurową Gminnego Zespołu Zarządzania Kryzysowego zapewnia inspektor ds. oc
2. W sytuacji klęski żywiołowej lub zdarzenia noszącego znamiona klęski żywiołowej kompleksową obsługę Gminnego Zespołu Zarządzania Kryzysowego zapewnia inspektor ds. oc.
§ 5
W sytuacji klęski żywiołowej lub zdarzenia noszącego znamiona klęski żywiołowej, stosownie od rodzaju zagrożeń Zespół koordynuje działania poprzez:
- stanowisko dyspozytorskie oraz stanowiska pomocnicze dla służb dyżurnych.
§ 6
Przewodniczący Zespołu określi regulamin jego pracy, stanowiący załącznik do niniejszego zarządzenia.
§ 7
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem podpisania.
REGULAMIN PRACY
GMINNEGO ZESPOŁU ZARZĄDZANIA KRYZYSOWEGO
I. Postanowienia ogólne:
§ 1
Regulamin pracy Gminnego Zespołu Zarządzania Kryzysowego zwanego dalej Zespołem określa tryb i zakres jego działania.
§ 2
Zespół realizuje zadania określone w § 3 Zarządzenia Burmistrza Sośnicowic Nr 9/10 w sprawie powołania Gminnego Zespołu Zarządzania Kryzysowego, zwanego dalej Zarządzeniem.
§ 3
Posiedzeniom Zespołu przewodniczy jego Przewodniczący. Przewodniczący może powierzyć prowadzenie posiedzenia Zespołu Zastępcy.
II. Sprawy formalno – organizacyjne:
§ 4
Posiedzenie Zespołu zwołuje Przewodniczący na polecenie Burmistrza jednak nie rzadziej niż raz na kwartał, a także w zależności od potrzeb.
§ 5
W przypadkach wymagających natychmiastowej analizy i oceny zagrożeń oraz koordynacji działań ratowniczych, Przewodniczący może zarządzić posiedzenie Zespołu w trybie natychmiastowym.
§ 6
W przypadku zaistnienia okoliczności uniemożliwiających sprawowanie obowiązków przez Zastępcę, Przewodniczący może wyznaczyć spośród członków Zespołu osobę pełniącą obowiązki zastępcy.
§ 7
Pracami Zespołu kieruje jego Przewodniczący. Do jego zadań należy w szczególności:
- przygotowanie rocznego planu pracy Zespołu,
- opracowanie regulaminu, bieżących prac zespołu oraz działań w sytuacjach zagrożenia katastrofą naturalną lub awarią techniczną noszącą znamiona klęski żywiołowej,
- ustalenie przedmiotu i terminu posiedzeń,
- zawiadomienie o terminach posiedzeń,
- przewodniczenie posiedzeniom,
- zapraszanie na posiedzenia osób nie będących członkami Zespołu,
- inicjowanie i organizowanie prac zespołu.
§ 8
Grupy robocze Zespołu o charakterze stałym pracują zgodnie z rozkładem czasu
pracy obowiązującym w urzędzie, w którym są usytuowane, z zapewnieniem
całodobowego dyżuru w celu zapewnienia przepływu informacji oraz udokumentowania prowadzonych czynności..
1. W czasie obowiązywania stanu klęski żywiołowej Zespół pracuje w składzie grup roboczych o charakterze stałym i czasowym, w urzędzie, w którym są usytuowane w trybie ciągłym, z zapewnieniem zmianowej pracy osób wchodzących w ich skład.
§ 9
1. Dokumentami działań i prac Zespołu są :
- roczne plany pracy,
- plan reagowania kryzysowego,
- plany ćwiczeń,
- protokoły posiedzeń grup roboczych o charakterze stałym i czasowym,
- raporty bieżące i okresowe,
- karty zdarzeń, w przypadku uruchomienia grup roboczych o charakterze czasowym,
- raporty odbudowy,
- inne niezbędne dokumenty.
2. Plan reagowania kryzysowego określa zespół przedsięwzięć na wypadek zagrożeń noszących znamiona klęski żywiołowej, a w szczególności:
- zadania w zakresie monitorowania zagrożeń,
- bilans sił ratowniczych i środków technicznych niezbędnych do usuwania skutków zagrożeń,
- procedury uruchamiania działań przewidzianych w planie oraz zasady współdziałania, a także sposoby ograniczania rozmiaru strat i usuwania skutków zagrożeń,
3. Plan zarządzania kryzysowego jest uzgadniany z kierownikami jednostek organizacyjnych planowanych do użycia w realizacji przedsięwzięć określonych w planie w zakresie dotyczącym tych jednostek, a następnie zatwierdzany przez organ administracji publicznej wyższego stopnia.
4. Karta zdarzeń zawiera chronologiczny opis zdarzeń i wdrożonych działań oraz decyzji podejmowanych w celu likwidacji zagrożeń, pomocy poszkodowanym i ograniczeniu strat, a w szczególności informacja o:
- kolejności alarmowania sił ratowniczych,
- podmiocie kierującym działaniami ratowniczymi,
- podejmowanych decyzjach, w tym o zadaniach stawianych poszczególnym formacjom ratowniczym i podmiotom ujętym w planie reagowania kryzysowego,
- liczbie poszkodowanych i wielkości strat,
- sposobie udzielania pomocy i zabezpieczenia terenu zdarzenia.
5. Raport odbudowy zawiera opis i analizę skutków zaistniałego zdarzenia oraz propozycje działań mających na celu odbudowę, a w szczególności:
- szczegółowy wykaz strat w infrastrukturze oraz w potencjale ratowniczym,
- projekt harmonogramu likwidacji strat i odbudowy,
- wstępny bilans potrzeb finansowych w zakresie odbudowy – jest przedstawiany właściwemu organowi, kierującemu działaniami w czasie stanu klęski żywiołowej.
§ 10
1. W celu zapobieżenia skutkom klęski żywiołowej lub ich usunięcia zespoły pracują
w fazach zapobiegania, przygotowania, reagowania i odbudowy.
2. W fazie zapobiegania zespoły podejmują działania, które redukują lub eliminują prawdopodobieństwo wystąpienia klęski żywiołowej albo w znacznym stopniu ograniczają jej skutki.
3. W fazie przygotowania zespoły podejmują działania planistyczne dotyczące sposobów reagowania na czas wystąpienia klęski żywiołowej, a także działania mające na celu powiększenie zasobów sił i środków niezbędnych do efektywnego reagowania.
4. W fazie reagowania zespoły podejmują działania polegające na dostarczeniu pomocy poszkodowanym, zahamowaniu rozwoju występujących zagrożeń oraz ograniczeniu strat i zniszczeń.
5. W fazie odbudowy zespoły podejmują działania mające na celu przywrócenie zdolności reagowania, odbudowę zapasów oraz odtworzenie kluczowej dla funkcjonowania państwa infrastruktury telekomunikacyjnej, energetycznej, paliwowej, transportowej i dostarczania wody.
6. Działania określone w ust. 2 i 3 są realizowane przez grupy robocze o charakterze stałym.
7. Działania określone w ust. 4 i 5 są realizowane przez Zespół w pełnym składzie.
8. Burmistrz zarządza co najmniej raz w roku ćwiczenia realizowane przez Zespół w pełnym składzie, określając ich cel, główne zadania i przebieg. Po przeprowadzonych ćwiczeniach Przewodniczący Zespołu przedstawia Burmistrzowi raport z ćwiczeń.
9. Minister właściwy do spraw wewnętrznych zarządza co najmniej raz na cztery lata, ogólnokrajowe ćwiczenia zespołów, określając zakres, cel, główne zadania i przebieg tych ćwiczeń. § 11
Warunki techniczne i standardy wyposażenia gminnego zespołu, a w szczególności infrastruktura techniczna i wyposażenie, powinny umożliwić efektywne wypełnianie zadań zespołu z zachowaniem ciągłości ich działania i wymiany informacji podczas pracy oraz możliwości pracy w przypadku braku zasilania zewnętrznego, wystąpienia awarii lub uszkodzenia systemów łączności.
§ 12
1. Warunki techniczne do pracy Zespołu, o którym mowa w § 11 zapewniają pomieszczenia:
- służby dyżurnej,
- operacyjne do pracy i ćwiczeń zespołu,
- zaplecza socjalnego, sanitarnego i technicznego.
2. Pomieszczenia i ich wyposażenie powinny zapewnić bezpieczne i higieniczne warunki pracy w zakresie oświetlenia, wymiany powietrza, zabezpieczenia przed wilgocią, niekorzystnymi warunkami cieplnymi, nasłonecznieniem oraz przed drganiami, hałasem i innymi czynnikami szkodliwymi lub uciążliwymi dla zdrowia.
§ 13
1. Standardowe wyposażenie zespołu zlokalizowane w pomieszczeniach, o których mowa w § 12 pkt 1 i 2 stanowią:
- stanowisko dyspozytorskie oraz stanowiska pomocnicze służb dyżurnych w liczbie niezbędnej do realizacji zadań,
- stanowisko pracy dla Burmistrza.
2. Stanowisko dyspozytorskie i stanowiska pomocnicze, o których mowa w ust. 1
pkt 1 są wyposażone standardowo w :
- urządzenia łączności przewodowej i bezprzewodowej z podmiotami uwzględnionymi
w planie zarządzania kryzysowego zapewniające ich dysponowanie i współdziałanie,
a także zapewniające przekazywanie informacji kierującym działaniami w celu zapobieżenia skutkom klęski żywiołowej lub ich usunięcia,
- system teleinformatyczny kompatybilny z systemami funkcjonującymi w każdym
z pozostałych zespołów,
- specjalistyczne oprzyrządowanie i oprogramowanie systemu, zapewniające możliwości multimedialnej prezentacji danych,
- mapy operacyjne standardowe i cyfrowe oraz specjalistyczne oprogramowanie prognostyczno – planistyczne, a także dokumentację i procedury odpowiednie dla gminy, powiatu, województwa i kraju,
- awaryjne plany ewakuacji oraz funkcjonowania właściwego zespołu w miejscach zastępczych,
- system uruchamiania ostrzegania i alarmowania ludności,
- system rejestracji treści rozmów radiowych i telefonicznych oraz ich archiwizacji,
- awaryjne zasilanie urządzeń końcowych.
§ 14
1. Finansowanie zespołów gminnych planuje się w ramach budżetu gminy.
2. Bieżące prace zespołów, o których mowa w ust. 1 mogą być finansowane także z dotacji celowych z budżetu państwa na dofinansowanie zadań własnych gmin określonych w ustawie z dnia 26 kwietnia 2007 r. o zarządzaniu kryzysowym.
3. Zadania inwestycyjne niezbędne do utworzenia i funkcjonowania zespołu, o którym mowa w ust. 1 oraz zapewnienia ich gotowości do wykonywania zadań w stanach nadzwyczajnych, są finansowane z dotacji celowych z budżetu państwa na finansowanie lub dofinansowanie kosztów inwestycji realizowanych przez jednostki samorządu terytorialnego oraz ze środków programów wieloletnich