Urząd Miejski w Sośnicowicach

PROTOKÓŁ NR XI/2008 z 13.02.2008

PROTOKÓŁ NR XI/2008 z 13.02.2008

PROTOKÓŁ NR XI/2008
z sesji Rady Miejskiej w Sośnicowicach
z dnia 13.02.2008

Przew. Rady dokonała otwarcia XI sesję Rady Miejskiej w Sośnicowicach V kadencji. Stwierdzając, iż na ogólną liczbę radnych 15 w sesji bierze udział 14 radnych, a więc Rada może podejmować prawomocne uchwały. Przedstawiła program sesji, który przedstawia się następująco
Proponowany porządek obrad

1. Otwarcie sesji i stwierdzenie jej prawomocności
2. Przyjęcie porządku obrad
3. Przyjęcie protokołu z obrad poprzedniej sesji
4. Powołanie Komisji Skrutacyjnej
5. Przedstawienie sprawozdania z działalności Ośrodka Pomocy Społecznej za 2007r.
6. Zmiany w budżecie i planie zadań remontowych i inwestycyjnych na rok 2008
7. Przedstawienie zmian w statucie Miejsko-Gminnego Ośrodka Zdrowia w Sośnicowicach
8. Przedstawienie zasadności wprowadzenia opłat adiacenckich
9. Przedstawienie planu kontroli Komisji Rewizyjnej na rok 2008
10. Przyjęcie uchwał
11. Interpelacje, wolne wnioski i zapytania
12. Odpowiedzi na interpelacje wnioski i zapytania
13. Zakończenie obrad
Przew. Rady zadała pytanie – czy są jakieś uwagi do proponowanego porządku obrad,- nikt uwag nie wniósł, program został przegłosowany i przyjęty jednogłośnie
Za – głosowało 14 radnych.
Przew. Rady realizując program przeszła do pkt. 3 – Przyjęcie protokołu z obrad poprzedniej sesji stwierdzając, iż jak zwykle Protokół znajdował się w biurze Rady, również znajduje się w prezydium czy do zapisu protokołu z poprzedniej sesji będą uwagi, – uwag nie wniesiono- przystąpiono do przegłosowania zapisów w Protokole z obrad poprzedniej sesji, -, protokół został przyjęty jednogłośnie (za głosowało 14 radnych).
Przew. Rady przeszła do pkt. 4 – Powołanie Komisji Skrutacyjnej do pracy w komisji zaproponowała Radnych:
radną - Lucynę Tischbierek ,
radnego - Alfreda Guzik ,
radnego - Bernarda Wilczek .
Komisja w zaproponowanym składzie przystąpiła do pracy
Przew. Rady realizując porządek obrad – przeszła do pkt 5 Przedstawienie sprawozdania z działalności Ośrodka Pomocy Społecznej za 2007r poprosiła o zabranie głosu i przedstawienie sprawozdania Panią Kierownik OPS-u w Łanach Wielkich Teresę Kołodziej
Kierownik OPS Teresa Kołodziej przedstawiła sprawozdanie stanowiące załącznik do niniejszego protokołu
Przew. Rady po wysłuchaniu sprawozdania zadała pytanie radnym czy mają uwagi ,zapytania do sprawozdania, uwag ani pytań nie zgłoszono, Rada przeszła do kolejnego punktu porządku obrad – nr 6 – Zmiany w budżecie i planie zadań remontowych i inwestycyjnych na rok 2008, Przew. Rady udzieliła głosu Z-cy Burmistrza Joachimowi Skorupie
Z-ca Burmistrza przedstawił propozycje zmian w planie zadań inwestycyjnych i remontowych na rok 2008 a także w wieloletnim planie inwestycyjnym, zmiany te wiążą się z faktem, iż przystąpiliśmy do opracowania wniosków aplikacyjnych na środki unijne na kilka zadań. W tej chwili kończymy opracowanie wniosku na budowę kanalizacji dla Rachowic i Sierakowic, konkretnie zadanie to figuruje pod nazwą „Uporządkowanie gospodarki ściekowej w aglomeracji Sierakowice, obejmujące sołectwo Sierakowice i Rachowice poprzez budowę kanalizacji sanitarnej i oczyszczalni ścieków”, tutaj jest zmiana najistotniejsza dlatego,że po aktualizacji kosztorysu znacznie bo prawie o 10 ml wzrasta wartość tego zadania i wynosi ona 27 ml 74 tyś 466 zł. W związku z tym zaistniał potrzeba innego montażu finansowego niż był on przedstawiony dotychczas. Dotychczas zakładaliśmy, że będzie to zadanie finansowane ze środków unijnych i z środków budżetowych gminy. W tej chwili widzimy, że konieczne jest także wsparcie w postaci pożyczki z Woj. Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej, dlatego też to źródło finansowania jest pokazane w Wieloletnim Programie Inwestycyjnym. Również dofinansowanie z funduszy unijnych nie będzie na takim poziomie, jaki zakładaliśmy, a zakładaliśmy,że na poziomie 85 %, bo tak było nam to przedstawione, w tej chwili wiemy, że poziom dofinansowania wynika z konkretnych wyliczeń i jest to gdzieś na poziomie 70 %. To jest zmiana która, musi być zasygnalizowana w wieloletnim programie inwestycyjnym, a także przenosi się na plan zadań inwestycyjnych. Jeżeli chodzi o to zadanie to został urealniony harmonogram tego zadania i wiemy, że w tym roku na to zadanie nie wydamy więcej jak 20 tyś zł i stąd taka kwota została przewidziana w planie zadań inwestycyjnych, ale nie z budżetu lecz z Gminnego Funduszu Ochrony Środowiska.
Drugim zadaniem przygotowywanym do złożenia wniosku jest – Urząd w Sośnicowicach, budowa elektronicznej platformy usług w administracji publicznej wraz z systemem elektronicznego obiegu dokumentów. Ponieważ dla nas jakby takim odniesieniem do przyjęcia konkretnej kwoty w programie inwestycyjnym i w planie zadań były wydatki gmin, które uczestniczyły w SEKAP-ie, one się ukształtowały na poziomie kilku dziesięciu tysięcy, myśmy przyjęli 90 tyś zł. Ponieważ nasz program , nasza koncepcja która została opracowana wykracza zdecydowanie poza to co daje SEKAP w pierwszym etapie, stąd też ta kwota jest większa, jest to 370 tyś ,oczywiście rozpisana na 4 lata i przy założeniu ,że finansowanie będzie wynosiło – 85 % z środków unijnych.
Proponujemy wprowadzić jeszcze mniej istotną zmianę, mianowicie dotację dla PWiK w Gliwicach na budowę kanalizacji w Kozłowie, początkowo była przez nas pokazana w Gminnym Funduszu Ochrony Środowiska, ze względu czysto księgowych powinna być ona pokazana w budżecie, ponieważ to jest dotacja a nie bezpośredni wydatek.
Jest jeszcze jedna bardzo istotna zmiana, proponujemy wprowadzić do planu zadań inwestycyjnych i remontowych na 2008 rok zadanie „Ograniczenie niskiej emisji w budynkach komunalnych, tutaj proponujemy zabezpieczyć kwotę 200 tyś zł z czego 180 tyś będzie pochodziło z umorzenia pożyczki z Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej z pożyczki, którą zaciągnęliśmy na budowę stacji uzdatniania wody w Sośnicowicach. To byłyby te najistotniejsze zmiany.
Przew. Rady zapytała radnych czy mają pytania , pytań nie było więc udzieliła głosu panu Skarbnikowi Leszkowi Pietrasińskiemu
Skarbnik stwierdził , aby nie powtarzać tematów o których mówił pan Burmistrz ponieważ są one w propozycji zmian do budżetu, to powiem tylko o środkach na utrzymanie porządku Pan Burmistrz proponuje by zwiększyć o 19,5 tyś środki przeznaczone na oczyszczanie miast i wsi , dotyczy to tych ogólno dostępnych terenów komunalnych, które nie są przypisane konkretnie nikomu. Jak również utrzymanie zieleni – 5 tyś zł oraz o 500 zł na usuwanie padliny. Te wszystkie zmiany spowodują niedobór budżetu w wys 352470 zł co łącznie z planowaną spłatą pożyczki w 2008 r. . 770 tyś 636 zł .Spowoduje to, iż z nadwyżki z lat ubiegłych należy sfinansować niedobór budżetu w kwocie 1 123 106 zł.

Przew. Rady kolejny raz zadała pytanie czy radni mają uwagi do wystąpienia pana Skarbnika, pytań nie było, w związku z tym Rada przeszła do kolejnego pkt. porządku obrad – Przedstawienie zmian w Statucie MOZ w Sośnicowicach, głos zabrał Zastępca Burmistrza

Z-ca Burmistrza – zmiany w Statucie przyjmuje Rada Społeczna, natomiast zatwierdza Rada Miejska. Spotkanie Rady Społecznej odbyło się 8.02.br i na wniosek pani dyrektor MOZ zostały do Statutu wprowadzone pewne zmiany i ten zmieniony Statut został przyjęty przez Radę Społeczną. Na dzisiejszej sesji jest przedłożona w tej sprawie stosowna uchwała. Zmiany dotyczyły głównie poszerzenia działalności Ośrodka Zdrowia o poradnie specjalistyczne, poradnię medycyny pracy, poradnię zdrowia psychicznego, poradnię diabetologiczną. Z tym,że to są zapisy w Statucie, które mają ułatwić ewentualne wprowadzenie usług z zakresu wspomnianych tutaj poradni. Jeśli chodzi o medycynę pracy to te usługi będą prowadzone przez jednego z naszych lekarzy, natomiast pozostałe w zależności od tego na ile uda się pozyskać odpowiednich specjalistów, pewne szanse są tylko nie wiadomo czy pójdą za tym środki z NFZ. Wcześniej nie można uruchomić poradni,jeżeli nie ma takiego zapisu w Statucie i nie jest zarejestrowana przez Wojewodę w Rejestrze Zakładów Opieki Zdrowotnej. Pozostałe zmiany, są zmianami kosmetycznymi.
Przew. Rady stwierdziła, iż stosowna uchwała będzie przedstawiona w odpowiednim punkcie porządku obrad i przeszła do kolejnego punktu porządku obrad – pkt.8 Przedstawienie projektów uchwał w sprawie wprowadzenia opłat adiacenckich, poprosiła o zabranie głosu Zastępcę Burmistrza
Z-ca Burmistrza stwierdził, iż szeroko ten temat był omawiany na posiedzeniach Komisji Rady niemniej postara się skrótowo to jeszcze raz, przedstawić. Obowiązek wprowadzenia opłat adiacenckich wynika z art. 144 ustawy o gospodarce nieruchomościami, gdzie czytamy, iż właściciele nieruchomości uczestniczą w kosztach budowy urządzeń infrastruktury technicznej przez wnoszenie na rzecz gminy opłat adiacenckich. To jest jeden rodzaj opłaty, który wynika ze wzrostu wartości nieruchomości w związku z wybudowaniem urządzeń infrastruktury technicznej.
Drugi rodzaj opłaty adiacenckiej wynika ze wzrostu wartości nieruchomości, jaki się pojawia po podziale nieruchomości. Gminy niezbyt chętnie wprowadzają te opłaty, ale w roku 2007 został opublikowany raport NIK z kontroli przeprowadzonych w samorządach w latach poprzednich gdzie NIK wytknął gminom, iż zaniechały poboru należnych im opłat stwierdzając, iż to jest poważne naruszenie prawa, stąd też przedstawiliśmy dzisiaj projekty uchwał, które te opłaty miałyby wprowadzić. Następnie Pan Burmistrz przedstawił kilka przykładów gmin i miast, które takie opłaty już wprowadziły i skutki wprowadzenia tych opłat. Dodał również, iż należy to dobrze przeanalizować i zastanowić się,na jakim poziomie należałoby przyjąć te opłaty.
Przew. Rady stwierdziła,iż na komisjach było to mocno dyskutowane i został w tej sprawie przygotowany wniosek, proszę odczytać wniosek
r. Waliczek – Połączone Komisje Rady wnioskują o przeniesienie uchwał dot. opłat adiacenckich na następną sesję, albowiem sprawa ta wymaga głębszej analizy
Przew. Rady jest wniosek, który wymaga przegłosowania, kto z radnych jest za przyjęciem wniosku – 14 radnych, wniosek został przez Radę przyjęty, w związku z tym proszę o wycofanie projektów uchwał w przedmiotowej sprawie, nie będą dzisiaj głosowane. Obecnie przechodzimy do kolejnego punktu porządku obrad – pkt. 9 – Przedstawienie planu Kontroli Komisji Rewizyjnej na rok 2008, poprosiła Przew. Rady o zabranie głosu Przewodniczącego Komisji Rewizyjnej
Przew. Komisji Rewizyjnej radny Alfred Guzik stwierdził,iż w bieżącym roku Komisja przeprowadzi kontrolę w następujących jednostkach _ Rady Sołeckie, Kluby Sportowe, Ochotnicze Straże Pożarne, Miejsko-Gminna Biblioteka Publiczna, Ośrodek Zdrowia, ZEOZiK, ZGKiM, Ośrodku Pomocy Społecznej, oraz przeprowadzi kontrolę z wykonania uchwał i budżetu za 2007 ar
Przew. Rady – czy będą pytania do Przew. Komisji Rewizyjnej, nie widzę w takim razie,kto jest za przyjęciem planu kontroli Komisji Rewizyjnej, – 14 radnych głosowało za przyjęciem planu
Przew. Rady ogłosiła 10 min. Przerwę
Po przerwie
Przew. Rady ogłosiła kontynuowanie obrad, przechodząc o pkt. 10 – Przyjęcie uchwał, poprosiła Przewodniczącego Komisji Uchwał i Wniosków o kolejne przedstawianie projektów uchwał

r. Staneczek
1. Uchwała Nr XI/125/2008 w sprawie: wyrażenia zgody na zawarcie kolejnych umów dzierżawy na okres do trzech lat
Przew. Rady – czy są pytania, nie widzę
Kto jest za przyjęciem uchwały w spr. wyrażenia zgody na zawarcie kolejnych umów dzierżawy na okres do trzech lat – 14 radnych. Jednogłośnie została uchwała przyjęta przez Radę

r. Staneczek
2. Uchwała Nr XI/126/2008 w sprawie: upoważnienia Burmistrza Sośnicowic do zawarcia porozumienia z Komendantem Miejskim Policji w Gliwicach w sprawie przekazania środków finansowych
Przew. Rady – czy są pytania, nie widzę
Kto jest za przyjęciem uchwały w spr : upoważnienia Burmistrza Sośnicowic do zawarcia porozumienia z Komendantem Miejskim Policji w Gliwicach w sprawie przekazania środków finansowych – 14 radnych. Jednogłośnie została uchwała przyjęta przez Radę

r. Staneczek
3. Uchwała Nr XI/127/2008 w sprawie zatwierdzenia statutu Miejsko-Gminnego Ośrodka Zdrowia w Sośnicowicach
Przew. Rady – czy są pytania, nie widzę
Kto jest za przyjęciem uchwały w spr : zatwierdzenia statutu Miejsko-Gminnego Ośrodka Zdrowia w Sośnicowicach – 14 radnych. Jednogłośnie została uchwała przyjęta przez Radę

r. Staneczek
4. Uchwała Nr XI/128/2008 w sprawie: zasad nabycia, zbycia i obciążania nieruchomości oraz ich wydzierżawiania lub najmu na okres dłuższy niż 3 lata oraz zasad zbywania lokali
Przew. Rady – czy są pytania, nie widzę
Kto jest za przyjęciem uchwały w spr : zasad nabycia, zbycia i obciążania nieruchomości oraz ich wydzierżawiania lub najmu na okres dłuższy niż 3 lata oraz zasad zbywania lokali – 14 radnych. Jednogłośnie została uchwała przyjęta przez Radę

r. Staneczek
5. Uchwała Nr XI/129/2008 w sprawie: zasad umieszczania szyldów i urządzeń reklamowych, na obiektach i terenach stanowiących własność Gminy Sośnicowice
Przew. Rady – czy są pytania, nie widzę
Kto jest za przyjęciem uchwały w spr : zasad umieszczania szyldów i urządzeń reklamowych, na obiektach i terenach stanowiących własność Gminy Sośnicowice – 14 radnych. Jednogłośnie została uchwała przyjęta przez Radę

r. Staneczek
6. Uchwała Nr XI/130/2008 w sprawie: zmiany budżetu gminy Sośnicowice na rok 2008
Przew. Rady – czy są pytania, nie widzę
Kto jest za przyjęciem uchwały w spr : zmiany budżetu gminy Sośnicowice na rok 2008 – 14 radnych Jednogłośnie została uchwała przyjęta przez Radę

r. Staneczek
7. Uchwała Nr XI/131/2008 w sprawie: wyznaczenia zakładu pracy z terenu gminy Sośnicowice celem zapewnienia miejsca wykonywania kary w roku 2008
Przew. Rady – czy są pytania, nie widzę
Kto jest za przyjęciem uchwały w spr : wyznaczenia zakładu pracy z terenu gminy Sośnicowice celem zapewnienia miejsca wykonywania kary w roku 2008 – 14 radnych. Jednogłośnie została uchwała przyjęta przez Radę

r. Staneczek
8. Uchwała Nr XI/132/2008 w sprawie: wyrażenia zgody na wniesienie do Przedsiębiorstwa Wodociągów i Kanalizacji Spółka z o. o w Gliwicach wkładu niepieniężnego w postaci środków trwałych stanowiących własność gminy Sośnicowice i objęcie w zamian udziałów w podwyższonym kapitale zakładowym
Przew. Rady – czy są pytania, nie widzę
Kto jest za przyjęciem uchwały w spr : wyrażenia zgody na wniesienie do Przedsiębiorstwa Wodociągów i Kanalizacji Spółka z o. o. w Gliwicach wkładu niepieniężnego w postaci środków trwałych stanowiących własność gminy Sośnicowice i objęcie w zamian udziałów w podwyższonym kapitale zakładowym – 14 radnych. Jednogłośnie została uchwała przyjęta przez Radę
r. Staneczek – to wszystkie uchwały, pozostały jeszcze wnioski
r. Waliczek – mamy jeden wniosek że wspólne komisje ze spotkania jakie odbyło się w Gimnazjum wnioskują o pozostawienie w trwałym zarządzie Gimnazjum w Sośnicowicach obiektów OSiR w Sośnicowicach
Przew. Rady zapytała o uwagi, dot. wniosku
Burmistrz – w zarządzie trwałym te obiekty są i będą, natomiast dyskusyjną sprawą było ewentualne użyczenie przez Gimnazjum na rzecz Klubu Sportowego „Sokół” tego obiektu. To, o czym rozmawialiśmy z wice Prezesem Sokoła w sytuacji gdy, on powiedział że obiekt w Łanach Wielkich niesie zagrożenie dla bezpieczeństwa uczestników podjęliśmy wtedy zobowiązanie że doprowadzimy do tego żeby „Sokół” dostał to w użyczenie. Z tych sygnałów, które teraz do mnie docierają, to było to cały czas takie „mydlenie oczu” rzeczywistej woli wzięcia tego w użyczenie nie było
Przew. Rady dodała , w takim razie poprawiamy wniosek albo ewentualnie komisje wycofają wniosek, Przewodniczący Komisji zdecydowali o wycofaniu wniosku jako bezprzedmiotowego, Rada przeszła do kolejnego punktu porządku obrad – Interpelacje, wolne wnioski i zapytania, o zgodę na zabranie głosu poprosili w kolejności:
Radny Przybyła
Radny Staneczek
Radny Gnida
Z gości nikt się nie zgłosił
Jako pierwszy zabrał głos radny Przybyła
r. Przybyła – wczoraj na komisji kiedy podał nam Burmistrz informację o kanalizacji i o cenie jaką przyjdzie nam płacić, poczułem się jakbym obuchem dostał, no bo 21zł/m3 przy tym jak inni płacą 2,50 zł/m3 to doznałem jakiegoś szoku i dlatego nie mogłem wrócić szybko do równowagi, ale wiem z tego co zapamiętałem to padło tam takie stwierdzenie Burmistrza że min. Jednym z powodów jest to że bierzemy zużycie wody które jest bardzo małe i wtedy się oburzyłem bo wiem, że miało być minimum 90 l/osobę, a ja powiadam że w Rachowicach jest ok. 500 mieszkańców codziennie na wieś idzie 52-53 m3 i to wychodzi ok. 100 l na mieszkańca. (Radny Przybyła przedstawił swój sposób wyliczenia poszczególnych danych) ponadto dodał w Sierakowicach średnie zużycie wody na dobę wychodzi ok. 200 m3 dodając te 50 m3 to jest to razem 250 m3 ,a zameldowanych wszystkich mieszkańców w tych miejscowościach jest 2202 osoby, czyli wychodzi dużo więcej jak 100 l/osobę mimo tych którzy wyjechali na zachód, a nadal są zameldowani a takich jest w Rachowicach ok. 100 osób .
Druga sprawa ,prosiłbym Pana Burmistrza żeby mi jeszcze wytłumaczył jedno, z jakiego rzeczywiście powodu te ścieki maja kosztować 21 zł, czy jest to tak jak zapamiętałem zwrot poniesionych kwot jak gdyby na inwestycję, i moje pytanie jest takie, czy te założenia o zwrocie o spłacie tego wydatku finansowego, jest to polecenie unii europejskiej, naszego rządu, czy też naszego urzędu gminy

r. Staneczek – chodzi mi o miejsce parkingowe na terenie gdzie kiedyś się mieściła Szkoła Podstawowa w Łanach Wielkich a obecnie, Przedszkole, OPS i ZEOZiK, obecnie wybudowanych tam jest 6 miejsc parkingowych jak się weźmie ludzi tam pracujących to już brakuje 6 miejsc. Samochody są parkowane wokół tej alei, która została tam wybudowana, w tej chwili jest mokro, a była tam posadzona trawa przez firmę wykonującą tą dróżkę wszystko jest rozjechane, pełno błota na tej drodze. Wszystko się tam wokół niszczy. Czy nie można by wybudować tam jeszcze więcej miejsc do parkowania.
r. Gnida – ja chciałem zapytać co słychać w sprawie sygnalizacji świetlnej na przejściu w Bargłówce, przejście zostało zrobione, ale nie zdaje egzaminu ponieważ samochody i tak się nie zatrzymują jak ktoś stoi na przejściu, również chciałem się dowiedzieć co z tym foto radarem w Bargłówce, oraz chciałem zgłosić że nad jezdnią miedzy Bargłówkę a Trachami zwisają gałęzie, należało by je poobcinać. Również interesuje mnie remont drogi 919 od samych Sośnicowic po Przerycie, tam trzeba jeździć slalomem , obie strony tej drogi są zniszczone.
Przew. Rady jeżeli zostały wyczerpane zapytania przechodzimy do pkt. 12 Odpowiedzi na zapytania i interpelacje, proszę panie Burmistrzu o udzielenie odpowiedzi jeżeli jest to możliwe
Burmistrz – r. Przybyła, mnie również zaszokowała ta informacja i też nie potrafię się z nią pogodzić, bo mam świadomość, że gdybyśmy dostali środki unijne i wybudowali tą kanalizację nigdy nie osiągnęlibyśmy efektu ekologicznego. Mielibyśmy problem z realizacją przyłączy, które są warunkiem koniecznym osiągnięcia efektu ekologicznego i zaraz potem bardzo poważnie do tego podszedłem i uznałem, że z tą informacją muszę się podzielić i z sołtysami tych miejscowości jak i radnymi gminy Sośnicowice. Jednocześnie podjąłem działania alternatywnych rozwiązań,ale przede wszystkim i w pierwszej kolejności weryfikacji tego, co legło u podstaw takiego wyliczenia. O tej wysokości stawki decyduje poza kosztem oczyszczania 1 m3 również różnego rodzaju opłaty energetyczne jak i opłaty czy też koszty osobowe obsługi. W tym przypadku zabieganie o środki, więc studium wykonalności, którego strukturę poznaliśmy na przełomie grudnia i stycznia a które jest warunkiem koniecznym aplikacji, częścią składową wniosku aplikacyjnego są podane określone zasady wyliczania m.in. poza szeregiem innych spraw ceny prognozowane 1 m3 ścieków i jak ona będzie się w poszczególnych latach kształtowała, więc poza tymi kosztami energetycznymi i osobowymi zasadniczą pozycję stanowi podatek od nieruchomości, amortyzacja. Na podatek od nieruchomości rzutuje wartość inwestycji.Ta inwestycja w oparciu o zaktualizowany kosztorys inwestorski znacznie wzrosła na dzień dzisiejszy to jest 27 ml zł co daje 2% w wysokości 500 tyś zł i to w tej cenie stanowi gdzieś około 7 zł/ m3 i to jest to o czym mówiłem wczoraj, że uchwałą Rady Miejskiej możemy zwolnić z tej części , ja nie mówiłem jaka to jest część ale mówiłem o tej możliwości zwolnienia, na dzień dzisiejszy nie jestem w stanie powiedzieć jaki jest udział amortyzacji, bo to założenie które jest przyjęte będzie zmienione, jak ono się przełoży na cenę 1 m3 będę wiedział w piątek i wtedy też będę wiedział które, informacje muszę zweryfikować, które pochodziły jako dane wyjściowe w zakresie ilości oczyszczanych ścieków przypadające na jednego mieszkańca w terenach skanalizowanych gminy Sośnicowice i tutaj jest podane i przyjęte do obliczeń 40 l/osobę na dobę. Już dzisiaj pan dyr. ZGKiM skorygował tą wartość na 100 l na dobę. Natomiast, jeśli chodzi o zużycie wody na dobę przez mieszkańców Rachowic i Sierakowic, powiedziałbym, że jest jeszcze mniejsze, w tych danych wyjściowych mówiłem 60 l/os/dobę, natomiast dzisiaj są to wartości rzędu 55-48/os/dobę. W związku z tym diametralnie różnią się te wartości w stosunku do tego, co przedstawił radny Przybyła, niemniej powiedziałem, że zrobimy spotkanie 25.02, muszę mieć czas żeby to bardzo merytorycznie wszystko przenicować, ale w sytuacji gdy się okaże że jest to niemożliwe do przyjęcia stopniu niemożliwe to równocześnie prowadzę rozmowy na alternatywne rozwiązanie. Potencjalnie są dwa rozwiązania ale nie chciałbym tych spraw teraz poruszać
r. Przybyła jeszcze zadał jedno pytanie- mnie jeszcze nurtuje pytanie tego typu, słyszałem że w Sierakowicach dwa tygodnie temu dostali pisemka że kanalizacji nie będzie, a wtedy nie wiedzieliśmy jeszcze nic o cenie, to jest również sprawa którą chciałbym żeby wyjaśniono,i jeszcze trzecia sprawa –widocznie kanalizacja w Sośnicowicach też jest nierentowna skoro do niej dopłacamy
Burmistrz odpowiedział: w Sośnicowicach 1 m3 oczyszczonych ścieków kosztuje 5 zł, dopłacamy tak jak, w Smolnicy, natomiast cena 1 m3 oczyszczonych ścieków w Sośnicowicach na dzień dzisiejszy nie zawiera ani amortyzacji ani podatku od nieruchomości, może być, że dalej będzie zwalniana z podatku od nieruchomości mimo, iż stanie się Spółką Prawa Handlowego mówię o ZGKiM, natomiast amortyzacja musi być wprowadzona, też o tym wczoraj mówiłem,że dla tych obiektów które na dzień dzisiejszy nie płacą amortyzacji będzie płacona amortyzacja, bo Zakład Gospodarki Komunalnej jako zakład budżetowy są schyłkowe, już jest przygotowana ustawa o finansach publicznych która będzie nakazywała przekształcenie tych zakładów w spółki prawa handlowego i wtedy nie uniknie się amortyzacji. Rzecz w tym żeby przyjąć taką wartość amortyzacji, która przełoży się z jednej strony na akceptowalną w przypadku Sierakowic i Rachowic przez Unię Europejską, a w naszym przypadku akceptowalną przez przepisy które o tym stanowią bo naszą największą troską jest żeby ta opłata która jest po stronie mieszkańców była jak najniższa i wszystko robię żeby w tym kierunku iść i sterować. Natomiast, co mogę o sobie powiedzieć, że staram się rzetelnie informacje przekazywać i nigdy nie bałem się na żadne zebranie wiejskie jechać choćby nie wiem jak było sterowane.To jest dla mnie nawet większe wyzwanie, jeżeli pojawiają się tam jakieś dziwne insynuacje. W kategoriach dziwnych insynuacji traktuję również i to, że jest jakaś inna ukryta przyczyna, która, wskazała mina to żeby mówić o tym problemie, nie ma żadnej innej. Tak jak powiedziałem chcę doprowadzić do złożenia wniosku aplikacyjnego i to zrobię i zrobię w tym wymiarze, który będzie maksymalnie dobrym wymiarem, tak, że proszę mi nie insynuować jakiś dziwnych zachowań
Z-ca Burmistrza chciałbym uzupełnić wypowiedź o informację, że 2 tygodnie temu pokazała się informacja, że nie będzie realizowana kanalizacja, nic bardziej błędnego, na to zadanie są wydane dwa pozwolenia na budowę, zostało wstrzymane postępowanie z tego względu, że było potrzebne pozwolenie wodno prawne na przejście przez potok Sierakowicki przez Młynówkę, to pozwolenie wodno-prawne w zasadzie za 2 dni będzie do odebrania. Z tym, że chciałbym wyjaśnić, iż na etapie składania wniosku pozwolenie na budowę nie jest wymagane, jest wymagane na etapie podpisywania umowy o dofinansowanie, tak, że nie była to żadna informacja, że nie będzie realizowana inwestycja i tłumaczyliśmy to parę razy, nie było żadnej informacji że nie będzie realizacji tej inwestycji
Pan Staneczek pyta o miejsca parkingowe przy budynku byłej szkoły w Łanach, jest tam 6 miejsc parkingowych, trudno żebyśmy budowali więcej pomijając tutaj kwestie finansowe, natomiast wjeżdżanie na pobocza i niszczenie trawników to jest może kwestia zwykłej kultury, nie ma bowiem problemu żeby zatrzymać się przy ul. Wiejskiej. Źle się dzieje, że niszczy się w ten sposób pobocza i zieleń.
Pan Gnida w zasadzie skierował pytania pod adresatem Zarządu Dróg Wojewódzkich, nie mamy jeszcze odpowiedzi, co z sygnalizacją świetlną, jeśli chodzi o drzewa też poszło pismo w tej sprawie niemniej powtórzymy ten monit. Jeśli chodzi o remont 919, mamy świadomość, że jest to konieczne i nie chciałbym już tego powtarzać, że jest to lobby Raciborskie, które też jest zainteresowane żywotnie żeby remont tej drogi nastąpił. Trudno nam jest powiedzieć, jakie będą losy tej drogi. Jeśli chodzi o foto radar, mają być dwa montowane w naszej gminie, jeden już jest. Drugi, znajdzie się przy drodze 919 i miejmy nadzieję, że Urząd Marszałkowski się z tego nie wycofa.
Przew. Rady – zakończyła punkt 12 jednak przed zamknięciem sesji przedstawiła jeszcze dwie sprawy organizacyjne Rady, pierwsza dotyczyła, uzupełnienia składu Komisji Mieszkaniowej w związku ze złożoną rezygnacją z pracy w tej Komisji przez r. Przybyłę. Radni zaproponowali do pracy w tej Komisji radnego Bernarda Wilczka, który wyraził zgodę na członkostwo w tej Komisji, a Radni jednogłośnie kandydaturę przyjęli.
Następna sprawa dot. skargi pani Gabrieli Wybierek ze Smolnicy na działalność Burmistrza
Według Art. 229 pkt.3 KPA Rada jest właściwym organem do rozpatrzenia tej skargi, dlatego została ona skierowana do wnikliwej analizy przez Komisję Rewizyjną i ewentualnie stosowną uchwałę w tej sprawie będziemy podejmowali na najbliższej sesji, jeżeli takie będzie stanowisko Komisji Rewizyjnej. Radni jednogłośnie zaakceptowali taki sposób postępowania ze skargą.
Stwierdzam, że wyczerpaliśmy porządek obrad dzisiejszej sesji, zamykam XI sesję Rady Miejskiej V-tej Kadencji

Protokołowała
Insp. ds. obsługi Rady – Hippe


Data wytworzenia: 2008-07-24 17:28 Autor: Paweł Nawara Data publikacji: 2008-07-24 15:27 Osoba udostępniająca na stronie: root Data ostatniej modyfikacji: 2011-12-05 Osoba modyfikująca: root