PROTOKÓŁ NR XIV/2008 z 29.05.2008
PROTOKÓŁ NR XIV/2008
z sesji Rady Miejskiej w Sośnicowicach
z dnia 29.05.2008
Przew. Rady – otwieram XIV sesję Rady Miejskiej w Sośnicowicach V kadencji. Stwierdzam iż na ogólną liczbę radnych 15 w sesji bierze udział 14 radnych, a więc Rada może podejmować prawomocne decyzje.
Proponowany porządek obrad dzisiejszej sesji przedstawia się następująco:
1. Otwarcie sesji i stwierdzenie jej prawomocności
2. Przyjęcie porządku obrad
3. Przyjęcie protokołu z obrad poprzedniej sesji
4. Powołanie Komisji Skrutacyjnej
5. Zmiany w budżecie i planie zadań remontowych i inwestycyjnych na rok 2008
6. Zmiany w Wieloletnim Planie Inwestycyjnym
7. Przedstawienie zasadności wprowadzenia opłat adiacenckich
8. Przyjęcie uchwał
9. Interpelacje, wolne wnioski i zapytania
10. Odpowiedzi na interpelacje wnioski i zapytania
11. Zakończenie obrad
Przew. Rady -Czy będą jakieś uwagi co do porządku obrad dzisiejszej sesji, nie widzę, przystępujemy
do głosowania, kto z radnych jest za przyjęciem proponowanego porządku obrad proszę o podniesienie ręki do góry – jednogłośnie ( – za 14) porządek został przyjęty
Przechodzimy do pkt. 3 – Przyjęcie protokołu z obrad poprzedniej sesji. Protokół znajdował się w biurze Rady, również znajduje się w prezydium czy do zapisu protokołu z poprzedniej sesji będą uwagi,
– nie widzę- przystępujemy do głosowania ,kto z Radnych jest za przyjęciem protokołu z obrad poprzedniej sesji ,proszę o podniesienie ręki do góry dziękuję , protokół został przyjęty jednogłośnie
( 15 radnych za)
Przew. Rady – pkt. 4 – Powołanie Komisji Skrutacyjnej do pracy w komisji proszę Radnych:
radnego – Alfreda Guzika
radnego – Waltera Heinricha
radnego – Józefa Koczego
Dziękuje proszę zająć odpowiednie miejsca. Przypominam komisja liczy głosy, protokołuje i podpisane protokoły oddaje do dokumentacji.
Przew. Rady – pkt. 5 – Zmiany w budżecie i planie zadań remontowych i inwestycyjnych na rok 2008 oraz pkt 6 Zmiany w Wieloletnim Planie Inwestycyjnym , o przedstawienie tych dwóch tematów Przewodnicząca Rada poprosiła Z-cy Burmistrza Joachimowi Skorupie
Z-ca Burmistrza przedstawił zmiany w Wieloletnim Planie Inwestycyjnym , w planie zadań remontowych i inwestycyjnych na rok 2008 które zostały zapisane w załączniku nr 2 i 3 do uchwały w sprawie zmiany budżetu gminy Sośnicowice na rok 2008
Przew. Rady zapytała radnych czy mają pytania do Pana Burmistrza w związku z przedstawionymi zmianami, pytań nie było, poprosiła więc o zabranie głosu Pana Skarbnika Leszka Pietrasińskiego
Skarbnik Leszek Pietrasiński stwierdził, iż przedłożony projekt uchwały w sprawie zmian w budżecie zawiera w sobie te elementy wynikające ze zmian wieloletniego planu inwestycyjnego w zakresie dotyczącym roku 2008 , zmiany wynikające ze zmian planu zadań inwestycyjnych i remontowych na rok bieżący jak również te decyzje o których wczoraj wspominałem, decyzje Pana Wojewody zmieniające wysokość dotacji dla gminy. Zawiera również pochodne tych uchwał które dzisiaj państwo będziecie jeszcze podejmować oraz pochodne wniosków , które zostały przegłosowane i przyjęte na komisjach, te wszystkie zagadnienia zostały już uwzględnione w projekcie uchwały w sprawie zmiany budżetu gminy Sośnicowice na rok 2008 przedłożonej radnym i Radzie.
Przew. Rady zapytała radnych czy mają pytania do Pana Skarbnika , pytań nie było .
Kolejny punkt porządku obrad to pkt. 7 – Przedstawienie zasadności wprowadzenia opłat adiacenckich ,
Przew. Rady udzieliła głosu Z-cy Burmistrza
Z-ca Burmistrza Joachim Skorupa wyjaśnił czym są opłaty adiacenckie i czym się kierował Burmistrz przedkładając projekty uchwał dot. opłat adiacenckich,, mianowicie : mówiąc ogólnie opłata adiacencka to jest opłata od wzrostu wartości nieruchomości i w zależności w związku z czym ten wzrost wartości nieruchomości nastąpił takie są trzy rodzaje opłat adiacenckich. Z jedną w zasadzie nie ma większego problemu to jest opłata adiacencka w związku ze wzrostem wartości nieruchomości powstałej w wyniku scalenia. Procedura scalenia u nas w ostatnim czasie chyba nie była prowadzona, ale jest możliwa taka procedura i wtedy Rada przyjmie taką uchwałę i w tej uchwale obligatoryjnie określa jaka jest ta opłata adiacencka. To nas w zasadzie prawie nie dotyczy, ale może się taka sytuacja zdarzyć. Natomiast dwa pozostałe rodzaje opłat adiacenckich wiążą się również ze wzrostem wartości nieruchomości , dotyczącym wzrostu wartości nieruchomości wynikających z podziału nieruchomości i drugi rodzaj to opłata związana ze wzrostem wartości nieruchomości w związku z wybudowaniem elementów infrastruktury technicznej. Oczywiście istotnym tutaj czynnikiem decydującym o tym czy dana opłata adiacencka może być naliczana jest to z jakich środków urządzenia te zostały wybudowane, jeżeli one zostały wybudowane w całości albo w części ze środków gminnych , ze środków unijnych , ze środków z udziałem skarbu państwa wtedy ta opłata adiacencka może być naliczana. Żeby opłata ta mogła być naliczana musi być podjęta stosowana uchwała określająca wysokość procentu wzrostu wartości nieruchomości jaki może stanowić ta opłata. Dla podziału nieruchomości max. może stanowić 30 % dla infrastruktury to jest max. stawka 50 %. Wg. komentarzy nie może to być stawka zerowa i nie powinna to być również stawka, która powoduje że gmina ponosi z tego tytułu straty, tzn. gmina zleca wykonanie operatu który może ją kosztować więcej niż może wpłynąć z tego tytułu środków do budżetu. Gminy w Polsce dosyć niechętnie pobierają te opłaty , chociaż są takie gminy gdzie te opłaty funkcjonują już od wielu lat, i są również gminy gdzie te opłaty dopiero są wprowadzane. To co powoduje, że obecnie gminy podejmują uchwały dot. opłat adiacenckich, to przede wszystkim opinia, a właściwie wystąpienie NIK-u. Najwyższa Izba Kontroli przeprowadziła kontrolę właściwego pobierania i naliczania opłat adiacenckich, na podstawie tej kontroli ustalono, że większość jednostek nie ma uchwał określającej wysokość stawki procentowej opłaty adiacenckiej, a nawet są również takie jednostki gdzie są podjęte uchwały w sprawie opłat adiacenckich a opłaty nie są pobierane . NIK stwierdził że jest to naruszenie prawa, gminy w ten sposób pozbawiają się należnych własnych dochodów, a więc opłaty adiacenckie są dochodami należnymi gminie z których gmina nie ma prawa rezygnować. Powstaje zatem dylemat, wprowadzenie opłaty adiacenckiej jest kolejnym obciążeniem mieszkańców, natomiast gminy będą rozliczane z wykonywania ustawy, obowiązek naliczania opłaty adiacenckiej wynika z ustawy o gospodarce nieruchomościami.
Przew. Rady zapytała radnych czy mają pytania do Pana Burmistrza Skorupy, pytań nie było .
Przerwa
Po przerwie:
Przew. Rady realizując porządek obrad przeszła do pkt. 8 – Przyjęcie uchwał , poprosiła Przewodniczącego Komisji Uchwał i Wniosków o kolejne odczytywanie treści uchwał i wniosków z nimi związanych
r. Staneczek -
1. Uchwała Nr XIV/146/2008 w sprawie: zmiany budżetu gminy Sośnicowice na rok 2008
Przew. Rady – czy są pytania, nie widzę
Kto jest za przyjęciem uchwały w sprawie: zmiany budżetu gminy Sośnicowice na rok 2008
- 14 radnych za przyjęciem .
Jednogłośnie została uchwała przyjęta przez Radę
r. Staneczek
2. Uchwała Nr XIV/147/2008 w sprawie: wynagrodzenia pracowników Ośrodka Pomocy Społecznej w Łanach Wielkich
Przew. Rady – czy są pytania, nie widzę
Kto jest za przyjęciem uchwały w sprawie: wynagrodzenia pracowników Ośrodka Pomocy Społecznej w Łanach Wielkich
- 14 radnych za przyjęciem .
Jednogłośnie została uchwała przyjęta przez Radę
r. Staneczek
3. Uchwała Nr XIV/148/2008 w sprawie: wynagrodzenia pracowników administracji i obsługi szkół i przedszkoli
Przew. Rady – czy są pytania, nie widzę
Kto jest za przyjęciem uchwały w sprawie: wynagrodzenia pracowników administracji i obsługi szkół i przedszkoli
- 14 radnych za przyjęciem .
Jednogłośnie została uchwała przyjęta przez Radę
r. Staneczek
4. Uchwała Nr XIV/149/2008 w sprawie: wynagrodzenia pracowników Zespołu Ekonomiki Oświaty, Zdrowia i Kultury w Łanach Wielkich
Przew. Rady – czy są pytania, nie widzę
Kto jest za przyjęciem uchwały w sprawie wynagrodzenia pracowników Zespołu Ekonomiki Oświaty, Zdrowia i Kultury w Łanach Wielkich
- 13 radnych za przyjęciem
- 0 radnych przeciw
- 1 radny wstrzymał się od głosu
Uchwała została przyjęta przez Radę większością głosów
r. Staneczek
5. Uchwała Nr XIV/150/2008 w sprawie: wynagrodzenia pracowników Zakładu Gospodarki Komunalnej i Mieszkaniowej w Sośnicowicach
Przew. Rady – czy są pytania, nie widzę
Kto jest za przyjęciem uchwały w sprawie: wynagrodzenia pracowników Zakładu Gospodarki Komunalnej i Mieszkaniowej w Sośnicowicach
- 14 radnych za przyjęciem .
Jednogłośnie została uchwała przyjęta przez Radę
r. Staneczek
6. Uchwała Nr XIV/151/2008 w sprawie: ustalenia szczegółowych warunków korzystania z nieruchomości przez gminne jednostki organizacyjne nie posiadające osobowości prawnej
Przew. Rady – czy są pytania, nie widzę
Kto jest za przyjęciem uchwały w sprawie: ustalenia szczegółowych warunków korzystania
z nieruchomości przez gminne jednostki organizacyjne nie posiadające osobowości prawnej
- 14 radnych za przyjęciem .
Jednogłośnie została uchwała przyjęta przez Radę
r. Staneczek
7. Uchwała Nr XIV/152/2008 w sprawie: unieważnienie wyboru nowego członka Rady Sołeckiej
w Trachach
Przew. Rady – czy są pytania, nie widzę
Kto jest za przyjęciem uchwały w sprawie: unieważnienie wyboru nowego członka Rady Sołeckiej
w Trachach
- 14 radnych za przyjęciem .
Jednogłośnie została uchwała przyjęta przez Radę
r. Staneczek
8. Uchwała Nr XIV/153/2008 w sprawie: nadanie nazwy ulicy
Przew. Rady – czy są pytania, nie widzę
Kto jest za przyjęciem uchwały w sprawie: nadanie nazwy ulicy
- 14 radnych za przyjęciem .
Jednogłośnie została uchwała przyjęta przez Radę
r. Staneczek
9. Uchwała Nr XIV/154/2008 w sprawie: ustalenie wynagrodzenia Burmistrza Sośnicowic
Przew. Rady – czy są pytania, nie widzę
Kto jest za przyjęciem uchwały w sprawie: ustalenie wynagrodzenia Burmistrza Sośnicowic
- 14 radnych za przyjęciem .
Jednogłośnie została uchwała przyjęta przez Radę
r. Staneczek
10. Uchwała Nr XIV/155/2008 w sprawie: zasad i wysokości diet dla radnych Rady Miejskiej
w Sośnicowicach i innych osób wykonujących czynności związane z pełnieniem obowiązków społecznych i obywatelskich
Przew. Rady – czy są pytania, nie widzę
Kto jest za przyjęciem uchwały w sprawie: zasad i wysokości diet dla radnych Rady Miejskiej
w Sośnicowicach i innych osób wykonujących czynności związane z pełnieniem obowiązków społecznych i obywatelskich
- 13 radnych za przyjęciem
- 0 radnych przeciw
- 1 radny wstrzymał się od głosu
Uchwała została przyjęta przez Radę większością głosów
r. Staneczek
11. Uchwała Nr XIV/156/2008 w sprawie: ustalenia stawek procentowych opłaty adiacenckiej z tytułu wzrostu wartości nieruchomości w wyniku podziału
Przew. Rady – czy są pytania, nie widzę
Kto jest za przyjęciem uchwały w sprawie: ustalenia stawek procentowych opłaty adiacenckiej z tytułu wzrostu wartości nieruchomości w wyniku podziału
- 8 radnych za przyjęciem
- 0 radnych przeciw
- 6 radny wstrzymało się od głosu
Uchwała została przyjęta przez Radę większością głosów
Po przeprowadzeniu głosowania nad uchwałami Przewodnicząca Rady poprosiła o przedstawienie i odczytanie wniosków które przyjęte zostały przez Komisje Rady
Wnioski:
r. Waliczek – odczytała wniosek
1.Połączone Komisje Spraw Społecznych i Budżetu Finansów i Rozwoju Gospodarczego wnioskują o założenie progu zwalniającego na ul. Pogodnej w Rachowicach
Przew. Rady – czy są pytania, nie widzę
Kto jest za przyjęciem wniosku – jednogłośnie wniosek został przyjęty
r. Waliczek
2. Komisje wnioskują o rozważenie możliwości założenia lustra drogowego na ulicy Gliwickiej przy wyjeździe
z ulicy Kościuszki w Sośnicowicach
Przew. Rady – czy są pytania,
r. Guzik zapytał o konkretne usytuowanie tego miejsca i czy to jest technicznie do wykonania
Przew. Rady wyjaśniła iż jest to ulica wyjazdowa od Przedszkola i Domu Kultury
Przew. Rady czy są pytania nie widzę
Kto jest za przyjęciem wniosku – jednogłośnie wniosek został przyjęty
r. Waliczek dodała iż to były wszystkie wnioski
Przew. Rady przeszła do kolejnego punktu porządku obrad – Interpelacje, wolne wnioski i zapytania zadając pytanie- Kto zamierza zabrać głos na dzisiejszej sesji
radny Gnida,
radny Heinrich
radny Staneczek
radny Guzik,
radna Waliczek,
z gości zaproszonych nikt się nie zgłosił
r. Gnida nawiązał w swoim wystąpieniu do sprawy związanej z usytuowaniem radarów w Bargłówce
i w Trachach, ponieważ usytuowanie radaru pomiędzy tymi miejscowościami nie rozwiąże sprawy nadmiernych prędkości samochodów przejeżdżających przez te miejscowości , stwierdził
iż powinny być zamontowane dwa radary zarówno w Bargłówce jak i w Trachach
r. Heinrich przychylił sie do wystąpienia przedmówcy ponadto zapytał o naprawę drogi 919 pomiędzy Sośnicowicami a Bargłówką .W tej chwili jest tam robiony jakiś remont cząstkowy i prosiłbym aby właśnie temu remontowi się ktoś przyjrzał , w Trachach np. od posesji 44 przy ul. Raciborskiej wogóle nic nie jest ruszane a droga jest fatalna
r. Staneczek zapytał o aktualny stan szatni na boisku w Łanach Wielkich
r. Guzik zgłosił prośbę dot. wystosowania oficjalnego pisma z Urzędu do Zarządu Powiatu z zapytaniem czy są jakieś plany jeżeli chodzi o drogę powiatową Kozłów – Łany Wielkie, jeżeli chodzi o gruntowny remont tej drogi
r. Waliczek również prosiła o wystosowanie pisma ale do Dyrekcji Poczty Polskiej w Zabrzu, chodzi o organizację pracy naszego Urzędu Pocztowego jak również i służby doręczeń , głównie chodzi o opóźnienia w doręczaniu przesyłek
Przew. Rady poprosiła o odpowiedzi na wystąpienia radnych Pana Burmistrza tym samym przeszła do pkt. Odpowiedzi na interpelacje , wnioski i zapytania
Burmistrz rozpoczął odpowiedzi od ostatniej interpelacji stwierdzeniem, iż jako Urząd też doświadczyliśmy opóźnienia w dostarczaniu przesyłek przez Pocztę Polską min. wysyłając zaproszenia na Święto Miasta z których wiele nie dotarło do adresatów na czas. Jak najbardziej zasadna tu jest interwencja.
- r. Guzik – wystąpimy do Zarządu Powiatu , dodam tylko że na pierwszym spotkaniu z Panem Starostą remont drogi powiatowej Kozłów – Łany Wielkie był poruszony , jeszcze pisemnie zwrócimy się o to aby ten odcinek drogi jak najszybciej był ujęty w zamierzeniach remontowych.,
- Szatnia na boisku w Łanach Wielkich – dalej nie został określony termin naboru wniosków dla Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich , opóźnienie to powstało za rządów poprzedniego Ministra Rolnictwa, obecnie powoduje to spore trudności dla pracowników Ministerstwa Rolnictwa którzy nie potrafią nadgonić tego czasu, czekamy jak będzie ogłoszony nabór , wtedy wniosek ten zostanie złożony.
- panowie radni Gnida i Heinrich, foto-radary to co dzisiaj zaproponowaliśmy ,aby usunąć z planu zadań inwestycyjnych nazwy miejscowości w których foto-radary mają być zamontowane spowodowane jest tym że , w budżecie Samorządu Województwa nie ma pieniędzy na foto-radary. Będziemy bazowali na tym, co nam napisali, że możliwe jest przesunięcie foto-radarów już stojących z jednego miejsca na inne ale potrzebna jest do tego opinia Policji. Gdyby to jeszcze nie dało rezultatów w postaci pojawienia się tych masztów u nas to tak jak powiedziałem jesteśmy zdeterminowani do tego żeby w oparciu o środki własne te dwa maszty postawić, ale nie mamy możliwości żeby żądać aby w odległości paru kilometrów stały dwa maszty z foto-radarami. Takiej sytuacji nie ma na terenie całego województwa .Jeżeli nie będzie możliwe postawienie dwóch masztów jednego koło drugiego w odległości niewielkiej to wspólnie będziemy musieli określić tą lokalizację, która będzie lokalizacją optymalną. Będziemy zabiegali również o to żeby dostać zgodę na postawienie drugiego foto-radaru. Samo działanie wymaga również strony finansowej ,porozumień itd. to nie jest do końca taka prosta sprawa, niemniej jesteśmy zdeterminowani żeby dwa foto-radary zostały postawione przy drogach na terenie gminy.
- Natomiast remont drogi 919 – sporządziliśmy taką dokumentację fotograficzną stanu drogi 408 i 919 w załączeniu do tych uwag ,które mamy do stanu technicznego wymienionych dróg przesłaliśmy ją do ZDW. Było to podyktowane tym , że zmieniłem trochę opcję na działanie bardziej ostre i jednoznaczne.
W tej sytuacji jaką przedstawia radny Heinrich, że robią tam coś niedobrego na drodze 919 , też musimy to sfotografować i wysłać dokumentację, że tak się dzieje. My nie jesteśmy inwestorem , nie możemy żądać od wykonawcy zmiany sposobu postępowania prowadzonego remontu, to może zrobić zarządca drogi – Zarząd Dróg Wojewódzkich , będziemy interweniować w tym duchu , tak jak to uczyniliśmy teraz .
Przew. Rady stwierdziła iż został wyczerpany porządek obrad, zamykam XIV sesje Rady Miejskiej w Sośnicowicach V-tej Kadencji
Protokółował:
Kołodziej Leszek