I. Informacje ogólne o placówce :
- Przedszkole nosi nazwę: Gminne Przedszkole w Sierakowicach.
- Gminne Przedszkole w Sierakowicach jest szkołą publiczną, czterooddziałową
Jeden oddział jest odziałem zamiejscowym w Rachowicach
- Przyjmuje dzieci z terenu Gminy Sośnicowice.
- Na pieczęci urzędowej używana jest nazwa:
Gminne Przedszkole w Sierakowicach
- Siedzibą przedszkola jest budynek przy ul. Wiejskiej 1, 44-156 Sierakowice. Oddział zamiejscowy mieści się pod adresem: Rachowice, ul Wiejska 111
- Organem prowadzącym szkołę jest Gmina Sośnicowice.
- Organem sprawującym nadzór pedagogiczny jest Śląski Kurator Oświaty
w Katowicach Delegatura w Gliwicach. - Do przedszkola uczęszczają dzieci w wieku 3-6 lat. W szczególnie uzasadnionych przypadkach przyjmowane są dzieci 2,5 letnie
- Przedszkole funkcjonuje cały rok szkolny w godzinach od 7. 00 – 16. 00 z wyjątkiem przerw ustalonych przez organ prowadzący. Oddział zamiejscowy pracuje
w godzinach 8. 00 – 13.00 - Podstawową jednostką organizacyjną przedszkola jest oddział obejmujący dzieci
w zbliżonym wieku z uwzględnieniem ich potrzeb, zainteresowań, uzdolnień, stopnia
i rodzaju niepełnosprawności. - Liczba dzieci w oddziale nie może przekraczać 25.
II Celem przedszkola jest:
- Wspomaganie indywidualnego rozwoju dzieci, dostosowanie treści, metod
i organizacja pracy wychowawczo-dydaktycznej i opiekuńczej do ich potrzeb
i możliwości rozwojowych.
- Wspomaganie wychowawczej roli rodziny.
- Zapewnianie bezpiecznych i higienicznych warunków pracy wychowawczo-dydaktycznej i opiekuńczej poprzez dbałość o czystość pomieszczeń oraz higienę osobistą wychowanków, promowanie zdrowego stylu życia, podejmowanie akcji prozdrowotnych.
- Tworzenie warunków umożliwiających dziecku osiągnięcie gotowości szkolnej
w atmosferze akceptacji i bezpieczeństwa.
- Zapewnianie dzieciom możliwości korzystania z pomocy psychologiczno – pedagogicznej udzielanej w formie zajęć specjalistycznych: logopedycznych korekcyjno-kompensacyjnych, socjoterapeutycznych oraz innych o charakterze terapeutycznym, a także w formie porad i konsultacji .Korzystanie z pomocy psychologiczno-pedagogicznej w przedszkolu jest dobrowolne i nieodpłatne.
- Umożliwianie dzieciom podtrzymywanie poczucia tożsamości narodowej, etnicznej,
językowej i religijnej.
- Sprawowanie opieki nad dziećmi- odpowiednio do ich potrzeb i możliwości przedszkola poprzez indywidualizację oddziaływań oraz stałą współpracę
z rodzicami/opiekunami prawnymi.
- Upowszechnianie wiedzy ekologicznej wśród dzieci oraz kształtowanie właściwych
postaw wobec problemów ochrony środowiska.
- Sprawowanie opieki nad dziećmi osieroconymi, pozbawionymi całkowicie lub częściowo opieki rodzicielskiej, a także nad dziećmi pozostającymi w trudnej sytuacji życiowej i/lub materialnej.
- Szczegółowe zadania przedszkola i sposób ich realizacji ustalany jest w rocznym planie pracy placówki.
III. Sposoby realizacji zadań przedszkola:
- Przedszkole realizuje zadania związane z wspomaganiem indywidualnego rozwoju dziecka poprzez:
a). organizowanie odpowiednich warunków do zabawy, aktywnego działania
i eksperymentowania przez różnicowanie zadań
b). rozbudzanie ciekawości poznawczej, zachęcanie do aktywności badawczej,
wyrażania własnych myśli i przeżyć
c). organizowanie różnorodnych sytuacji edukacyjnych sprzyjających nawiązywaniu
kontaktów społecznych, wchodzeniu w różne osobowe interakcje
d). kształtowanie i rozwijanie aktywności dziecka wobec siebie, innych ludzi
i otaczającego świata
e). rozwijanie wrażliwości estetycznej, tworzenie warunków do rozwijania wyobraźni fantazji oraz ekspresji plastycznej, muzycznej, ruchowej i werbalnej
f). wspomaganie indywidualnego rozwoju dziecka w oparciu o jego wrodzony potencjał i możliwości rozwojowe
g). zapewnienie warunków do harmonijnego rozwoju fizycznego, bezpiecznego
zachowania i kształtowania zachowań prozdrowotnych
h). pomoc w osiąganiu standardów dojrzałości szkolnej
i). wyrównywanie poziomu rozwoju umysłowego, emocjonalnego, społecznego
j). pomoc rodzinie w opiece i wychowaniu dziecka.
2. W ramach posiadanych możliwości przedszkole organizuje i udziela dzieciom pomoc psychologiczno – pedagogiczną, która polega na:
a). rozpoznawaniu i zaspokajaniu indywidualnych potrzeb rozwojowych
i edukacyjnych dziecka oraz rozpoznawaniu jego indywidualnych możliwości
psychofizycznych
b). wspieraniu rodziców i nauczycieli w rozpoznawaniu problemów wychowawczych
c). rozwijaniu umiejętności wychowawczych nauczycieli oraz rodziców
3. Pomoc psychologiczno – pedagogiczna udzielana jest w szczególności dzieciom niepełnosprawnym, niedostosowanym społecznie, zagrożonym niedostosowaniem społecznym, ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się, z zaburzeniami komunikacji językowej, z chorobami przewlekłymi, z niepowodzeniami edukacyjnymi, z zaniedbań środowiskowych wynikających z trudnych warunków bytowych rodziny, z trudnościami adaptacyjnymi związanymi z różnicami kulturowymi lub zmianą środowiska.
4. Pomoc psychologiczno – pedagogiczna jest udzielana z inicjatywy dziecka, rodziców dziecka, nauczyciela lub specjalisty, poradni psychologiczno – pedagogicznej, w tym specjalistycznej, pomocy nauczyciela.
- Pomoc psychologiczno – pedagogiczna jest udzielana i organizowana we współpracy pozarządowymi działającymi na rzecz rodziny i dzieci.
6. Przedszkole umożliwia dzieciom podtrzymywanie poczucia tożsamości narodowej,
etnicznej, językowej i religijnej poprzez:
a). właściwe organizowanie procesu wychowawczo-dydaktycznego w języku polskim
oraz wykorzystywanie treści związanych z historią, geografią, tradycją i kulturą
naszego kraju, ze szczególnym uwzględnieniem regionu Śląskiego;
b). prowadzenie nauki religii w ramach planu zajęć przedszkolnych dla dzieci, których
rodzice/opiekunowie prawni wyrażają takie życzenie w formie oświadczenia
pisemnego składanego na początku każdego roku szkolnego; dzieciom, których
rodzice/opiekunowie prawni rezygnują z nauki religii przedszkole zapewnia
opiekę i uczestnictwo w innego rodzaju zajęciach.
7. Przedszkole udziela wsparcia rodzinie dzieci, którym z powodu trudnych warunków
rodzinnych lub losowych potrzebna jest stała lub doraźna pomoc rzeczowa lub
materialna poprzez:
a). dyrektor przedszkola może wystąpić o pomoc do właściwego dla miejsca
zamieszkania dziecka Ośrodka Pomocy Społecznej i/ lub Towarzystwa Przyjaciół
Dzieci;
b). rodzic/opiekun prawny może zwrócić się osobiście do Ośrodka Pomocy Społecznej
i/lub Towarzystwa Przyjaciół Dzieci, dyrektor przedszkola zobowiązany jest do
udzielenia wszechstronnej informacji i pomocy w załatwieniu sprawy.