Zakres działania
I. Informacje ogólne o szkole :
- Szkoła nosi nazwę: Szkoła Podstawowa w Bargłówce
- Szkoła Podstawowa w Bargłówce jest szkołą publiczną.
- Obejmuje obowiązkiem szkolnym dzieci zamieszkujące na terenie miejscowości Bargłówka, Trachy, Sośnicowice – ul. Kuźniczka.
- Szkole nadaje imię organ prowadzący szkołę na wspólny wniosek rady pedagogicznej, przedstawicieli rodziców i uczniów.
- Na pieczęci urzędowej używana jest nazwa:
Szkoła Podstawowa w Bargłówce
- Siedzibą szkoły jest budynek przy ul.Raciborskiej 67 w Bargłówce.
- Organem prowadzącym szkołę jest Gmina Sośnicowice.
- Organem sprawującym nadzór pedagogiczny jest Śląski Kurator Oświaty w Katowicach.
- Cykl kształcenia w szkole trwa 6 lat. Szkoła ma w swojej strukturze organizacyjnej klasy I-VI.
- Zajęcia dydaktyczne odbywają się na jedną zmianę.
- Czas rozpoczęcia i zakończenia zajęć dydaktycznych oraz przerw i ferii określa Minister Edukacji Narodowej w drodze rozporządzenia w sprawie organizacji roku szkolnego.
- Szkoła posługuje się znakiem graficznym – logo, który przedstawia budynek z dachem spadzistym z umieszczonym napisem „ SP Bargłówka”.
II. Cele i zadania szkoły
1. Szkoła realizuje cele i zadania wynikające z przepisów prawa oraz
uwzględniające program wychowawczy szkoły i program profilaktyki
dostosowany do potrzeb rozwojowych uczniów oraz potrzeb środowiska.
Szkoła spełnia funkcje kształcącą, wychowawczą i opiekuńczą.
1) szkoła wyposaża w wiedzę o człowieku i społeczeństwie,
o problemach społecznoekonomicznych współczesnego świata
i kraju, o kulturze, środowisku przyrodniczym i ochronie środowiska, nauce,
technice i pracy. Szkoła wyrabia umiejętności rozumnego wykorzystania
wiedzy w życiu codziennym;
2) umożliwia zdobycie wiedzy i umiejętności niezbędnych do uzyskania
świadectwa ukończenia szkoły;
3) umożliwia uczniom podtrzymywanie poczucia tożsamości narodowej,
etnicznej, językowej i religijnej, nauki języków oraz własnej historii i kultury;
4) stwarza optymalne warunki do nauczania religii w szkole z zachowaniem
zobowiązań wynikających z Powszechnej Deklaracji Praw Człowieka;
5) prowadzi naukę języka mniejszości narodowej – języka niemieckiego w kl.
I-VI w wymiarze 3 godziny tygodniowo w każdym oddziale, za zgodą
rodziców, oraz zgodnie z odrębnymi przepisami;
6) rozwija u dzieci i młodzieży poczucie odpowiedzialności, miłości do
ojczyzny oraz poszanowania dla polskiego dziedzictwa kulturowego przy
jednoczesnym otwarciu się na wartości kultur Europy i Świata;
7) umożliwia uczniom rozwój ich talentów i zainteresowań poznawczych,
społecznych, artystycznych i sportowych;
8) umożliwia indywidualne podejście pedagogiczne i opiekuńcze do każdego
ucznia;
9) zapewnia uczniom realizację obowiązku szkolnego;
10)zapewnia uczniom podstawowe wykształcenie, stanowiące podbudowę do
dalszej nauki w gimnazjum;
11)ma na celu poszanowanie Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej;
godła i symboli narodowych, budzenia szacunku dla tradycji narodu
polskiego, jego kultury i języka;
12)umożliwia przygotowanie do życia w społeczności, rodzinie,
szkole i środowisku, rozwijanie kultury i sprawności fizycznej oraz działań
służących ochronie przyrody i roli człowieka w kształtowaniu środowiska.
3. Szkoła Podstawowa w Bargłówce to miejsce:
1)poszanowania godności i praw każdego człowieka;
2)sprawiedliwego rozwiązywania problemów;
3)przygotowania uczniów – wychowanków do:
a) zdobywania wiedzy i umiejętności pozwalających sprostać wyzwaniom
dorosłego życia;
b) świadomego i odpowiedzialnego decydowania o sobie;
c) dbałości o prawidłowy rozwój i zdrowie;
d) korzystania ze źródeł informacji;
e) wykorzystania swoich zdolności i zainteresowań;
f) poczucia dumy z własnego miejsca zamieszkania;
g) uświadomienia, że kształcenie jest procesem trwającym
przez całe życie;
h)uświadomienia wychowankom, że uczą się nie dla szkoły, nauczycieli
i rodziców, lecz dla życia.
4.Zadania i cele wymienione w ust. 2 są realizowane w ramach programu wychowawczego i profilaktycznego szkoły.
5. Szkoła zapewnia wszystkim uczniom opiekę i bezpieczeństwo:
1) uczniowie przebywający w szkole podczas zajęć obowiązkowych,
nadobowiązkowych i pozalekcyjnych a także w czasie przerw znajdują się
pod bezpośrednią opieką nauczyciela, wychowawcy, opiekuna
prowadzącego dane zajęcia i nie mogą samowolnie opuszczać terenu szkoły;
2) podczas zajęć poza terenem szkoły w trakcie wycieczek organizowanych
przez szkołę uczniowie znajdują się pod opieką kierownika i opiekunów
wycieczki;
3) przed zajęciami poza terenem szkoły nauczyciele, wychowawcy lub
kierownik wycieczki mają obowiązek zapoznać uczniów z zasadami
bezpieczeństwa, regulaminem wycieczki, celem, tematem i organizacją
zajęć;
4) szkoła prowadzi działalność w zakresie krajoznawstwa, turystyki
i wypoczynku dla uczniów klas I – VI, która służy przede wszystkim:
a) poznaniu kraju, jego środowiska przyrodniczego, tradycji, zabytków kultury i historii;
b) upowszechnianiu wśród uczniów zasad ochrony środowiska i korzystania z zasobów przyrody;
c) upowszechnianiu form aktywnego wypoczynku, podnoszenia stanu zdrowotnego i fizycznego dzieci;
d) kształtowaniu postaw patriotycznych i obywatelskich;
e) poznawaniu kultury i języka innych państw;
f) poszerzaniu wiedzy z różnych dziedzin życia społecznego, gospodarczego i kulturalnego;
g)wspomaganiu rodziny w procesie wychowawczym;
h) poznawaniu zasad bezpiecznego zachowania się w różnych sytuacjach.
5. Formy i sposoby działalności krajoznawczo- turystycznej i wypoczynkowej
prowadzonych w ramach zajęć lekcyjnych, pozalekcyjnych, pozaszkolnych oraz poprzez organizację akcji wypoczynku letniego i zimowego- są to:
1) wycieczki przedmiotowe, krajoznawczo-turystyczne, rekreacyjno-sportowe;
2) imprezy krajoznawczo- turystyczno- wypoczynkowe, a w szczególności: biwaki, rajdy, turnieje, konkursy, zielone szkoły, szkoły ekologiczne;
3) wycieczki kulturalne, a w szczególności :wyjazdy do kina, teatru, filharmonii, opery, muzeum;
4) organizacja wypoczynku letniego i zimowego w miejscu zamieszkania z jednodniowymi wyjazdami dla uczniów tzw. półkolonie letnie i zimowiska o charakterze rekreacyjno- sportowym.
6. Organizacja, formy i sposoby działalności są dostosowane do zainteresowań i potrzeb dzieci, ich stanu zdrowia, sprawności fizycznej, stopnia przygotowania i umiejętności.
7.Szkoła może organizować wycieczki i imprezy zagraniczne za zgodą dyrektora po zawiadomieniu organu prowadzącego i organu nadzoru pedagogicznego:
1)program wycieczki lub imprezy organizowanej przez szkołę, listę uczestników wycieczki, imię i nazwisko kierownika i opiekunów zawiera karta wycieczki lub imprezy, którą zatwierdza dyrektor szkoły;
2) każda wycieczka, impreza wymaga zgody rodziców na udział dziecka.
8. Sposób realizacji celów:
1) cele kształcące są realizowane w szkole i poza nią na zajęciach lekcyjnych, pozalekcyjnych i pozaszkolnych z wykorzystaniem pracowni komputerowych, biblioteki, zastępczej sali gimnastycznej i sal lekcyjnych za pomocą nowoczesnych metod w tym aktywizujących i dostępnych środków dydaktycznych;
2) cele wychowawcze są realizowane na wszystkich przez szkołę zajęciach przez nauczycieli, wychowawców, pedagoga i innych pracowników szkoły, w ścisłej współpracy z rodzicami;
3) cele opiekuńcze realizuje się w trakcie pobytu uczniów w szkole i na wszystkich zajęciach przez nią organizowanych.
9.Cele kształcące, wychowawcze i opiekuńcze realizuje się z pełną odpowiedzialnością za bezpieczeństwo i ochronę zdrowia dzieci poprzez:
1) utrzymanie pomieszczeń, budynków szkoły, przynależnych do nich
terenów i urządzeń w stanie odpowiadającym ogólnym warunkom bezpieczeństwa i higieny pracy oraz posiadanie urządzeń przeciwpożarowych – zgodnie z przepisami obowiązującymi w tym zakresie;
2) opracowanie planu ewakuacji uczniów i pracowników szkoły w razie
zagrożenia;
3) nauczyciele- opiekunowie opracowują regulamin pracowni w zakresie bezpieczeństwa podczas zajęć, z którym zapoznają uczniów na początku każdego roku szkolnego;
4) zabezpieczenie maszyn i urządzeń oraz środków trujących przed
dostępem uczniów bez nadzoru nauczyciela;
5) dbanie o dobrą organizację i zdyscyplinowanie uczniów;
6) zapewnienie pełnej i stałej opieki w czasie zajęć obowiązkowych i nadobowiązkowych z wychowania fizycznego oraz w czasie zawodów sportowych organizowanych przez szkołę;
7) dbanie o urządzenia sportowe oraz sprzęt stanowiący wyposażenie sali gimnastycznej i boiska szkolnego w zakresie zapewnienia bezpiecznego korzystania z nich;
8) organizowanie i prowadzenie wycieczek przedmiotowych, krajoznawczych i turystycznych zgodnie z obowiązującymi w tym zakresie przepisami bezpieczeństwa uczniów i szkolnym regulaminem wycieczek;
9) dyżury nauczycieli i pracowników szkoły w budynku i na podwórku szkolnym według grafiku wywieszonego w pokoju nauczycielskim i zgodnie z regulaminem dyżurów.
10. Uczniowie, którzy z powodu warunków rodzinnych lub losowych znajdują się w trudnej sytuacji losowej mogą otrzymać pomoc materialną lub rzeczową w miarę możliwości szkoły. Formą tej pomocy może być:
a) zwolnienie z wpłaty na rzecz Rady Rodziców;
b) zwolnienie z wpłaty składki ubezpieczeniowej;
c) skierowanie rodziców ucznia do Ośrodka Pomocy Społecznej;
d) zakup podręczników i przyborów szkolnych;
e) bezpłatny udział ucznia w wycieczkach szkolnych.
11. Formy pomocy wymienione w ust.12 przyznawane są na wniosek: wychowawcy klasy, rady pedagogicznej, pedagoga, samorządu uczniowskiego, dyrektora szkoły, ucznia, rodziców ucznia, rady rodziców przez komisję w składzie:
a) wychowawca klasy;
b)przedstawiciel rady rodziców;
c)przedstawiciel rady pedagogicznej;
d) dyrektor.
Z posiedzenia komisji sporządza się protokół.
12.Szkoła zapewnia uczniom opiekę (w odrabianiu prac domowych, kulturalne spędzanie czasu) w świetlicy szkolnej. Za całokształt pracy w świetlicy szkolnej odpowiedzialni są nauczyciele prowadzący zajęcia opiekuńczo- wychowawcze.
13.Szkoła w miarę możliwości zapewnia uczniom dojeżdżającym do szkoły opiekę nauczyciela w autobusie szkolnym.
14. W celu zapewnienia realizacji założonych zadań dyrektor opracowuje koncepcję pracy szkoły przy współudziale rady pedagogicznej, rady rodziców i uczniów. Szczegółową koncepcję zawiera roczny plan pracy.
15.Pomoc psychologiczno-pedagogiczna udzielana w szkole polega na:
1) rozpoznaniu i zaspokajaniu indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych ucznia oraz rozpoznaniu jego indywidualnych możliwości psychofizycznych;
2) wspieraniu rodziców i nauczycieli w rozwiązywaniu problemów wychowawczych i dydaktycznych;
3) rozwijaniu umiejętności wychowawczych nauczycieli.
16.Pomoc psychologiczno-pedagogiczna udzielana jest w szczególności uczniom: niepełnosprawnym, niedostosowanym społecznie, zagrożonym niedostosowaniem społecznym, ze szczególnymi uzdolnieniami, ze specyficznym trudnościami w uczeniu się, z zaburzeniami komunikacji językowej, z chorobami przewlekłymi, z sytuacji kryzysowych i traumatycznych, z niepowodzeniami edukacyjnymi, z zaniedbań środowiskowych wynikających z trudnych warunków bytowych rodziny,
z trudnościami adaptacyjnymi związanymi z różnicami kulturowymi lub zmianą środowiska.
17. Pomoc psychologiczno-pedagogiczna jest udzielana z inicjatywy:
ucznia, rodziców ucznia, nauczyciela lub specjalisty poradni psychologiczno-pedagogicznej, w tym specjalistycznej.
18.Pomoc psychologiczno pedagogiczna udzielana jest uczniom w formie:
- zajęć rozwijających uzdolnienia
- zajęć dydaktyczno-wyrównawczych
- zajęć specjalistycznych: korekcyjno- kompensacyjnych, logopedycznych,
socjoterapeutycznych, innych terapeutycznych,
- porad i konsultacji.
19.Pomoc psychologiczno-pedagogiczna jest organizowana i udzielana we współpracy z: rodzicami uczniów, poradniami psychologiczno-pedagogicznymi, w tym specjalistycznymi, placówkami doskonalenia nauczycieli, innymi przedszkolami, szkołami i placówkami i organizacjami pozarządowymi działającymi na rzecz rodziny, dzieci i młodzieży.
20.Korzystanie z pomocy psychologiczno-pedagogicznej jest dobrowolne i nieodpłatne.