Zakres działania
I. Informacje ogólne o szkole :
- Szkoła nosi nazwę: Szkoła Podstawowa w Kozłowie
- Szkoła Podstawowa w Kozłowie jest szkołą publiczną.
- Obejmuje obowiązkiem szkolnym dzieci zamieszkujące na terenie miejscowości Kozłów, Łany Wielkie.
- Na pieczęci urzędowej używana jest nazwa: Szkoła Podstawowa w Kozłowie
- Siedzibą szkoły jest budynek przy ul. Marcina 33 w Kozłowie.
- Organem prowadzącym szkołę jest Gmina Sośnicowice.
- Organem sprawującym nadzór pedagogiczny jest Śląski Kurator Oświaty w Katowicach.
- Cykl kształcenia w szkole trwa 6 lat. Szkoła ma w swojej strukturze organizacyjnej klasy I-VI.
- Zajęcia dydaktyczne odbywają się na jedną zmianę.
- Czas rozpoczęcia i zakończenia zajęć dydaktycznych oraz przerw i ferii określa Minister Edukacji Narodowej w drodze rozporządzenia w sprawie organizacji roku szkolnego.
- Szkoła posługuje się symbolem– tarczą, która przedstawia napis na niebieskim a w tle: „ Szkoła Podstawowa w Kozłów”.
II. Cele i zadania szkoły
- Szkoła realizuje cele i zadania wynikające z przepisów prawa oraz uwzględniające program wychowawczy szkoły i program profilaktyki dostosowany do potrzeb rozwojowych uczniów oraz potrzeb środowiska. Szkoła spełnia funkcje kształcącą, wychowawczą i opiekuńczą.
- szkoła wyposaża w wiedzę o człowieku i społeczeństwie, o problemach społeczno-ekonomicznych współczesnego świata i kraju, o kulturze, środowisku przyrodniczym i ochronie środowiska, nauce,technice i pracy. Szkoła wyrabia umiejętności rozumnego wykorzystania wiedzy w życiu codziennym;
- umożliwia zdobycie wiedzy i umiejętności niezbędnych do uzyskania świadectwa ukończenia szkoły;
- umożliwia uczniom podtrzymywanie poczucia tożsamości narodowej, etnicznej, językowej i religijnej, nauki języków oraz własnej historii i kultury;
- stwarza optymalne warunki do nauczania religii w szkole z zachowaniem zobowiązań wynikających z Powszechnej Deklaracji Praw Człowieka;
- prowadzi naukę języka mniejszości narodowej – języka niemieckiego w kl. I-VI w wymiarze 3 godziny tygodniowo w każdym oddziale, za zgodą rodziców, oraz zgodnie z odrębnymi przepisami;
- rozwija u dzieci i młodzieży poczucie odpowiedzialności, miłości do ojczyzny oraz poszanowania dla polskiego dziedzictwa kulturowego przy jednoczesnym otwarciu się na wartości kultur Europy i Świata;
- umożliwia uczniom rozwój ich talentów i zainteresowań poznawczych, społecznych, artystycznych i sportowych;
- umożliwia indywidualne podejście pedagogiczne i opiekuńcze do każdego ucznia;
- zapewnia uczniom realizację obowiązku szkolnego;
- zapewnia uczniom podstawowe wykształcenie, stanowiące podbudowę do dalszej nauki w gimnazjum;
- ma na celu poszanowanie Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej, godła i symboli narodowych, budzenia szacunku dla tradycji narodu polskiego, jego kultury i języka;
- umożliwia przygotowanie do życia w społeczności, rodzinie, szkole i środowisku, rozwijanie kultury i sprawności fizycznej oraz działań służących ochronie przyrody i roli człowieka w kształtowaniu środowiska.
III. Szkoła Podstawowa w Kozłowie to miejsce:
- poszanowania godności i praw każdego człowieka;
- sprawiedliwego rozwiązywania problemów;
- przygotowania uczniów – wychowanków do:
- zdobywania wiedzy i umiejętności pozwalających sprostać wyzwaniom dorosłego życia;
- świadomego i odpowiedzialnego decydowania o sobie;
- dbałości o prawidłowy rozwój i zdrowie;
- korzystania ze źródeł informacji;
- wykorzystania swoich zdolności i zainteresowań;
- poczucia dumy z własnego miejsca zamieszkania;
- uświadomienia, że kształcenie jest procesem trwającym przez całe życie;
- uświadomienia wychowankom, że uczą się nie dla szkoły, nauczycieli i rodziców, lecz dla życia.
- Zadania i cele wymienione w ust. 2 są realizowane w ramach programu wychowawczegoi profilaktycznego szkoły.
- Szkoła zapewnia wszystkim uczniom opiekę i bezpieczeństwo:
- uczniowie przebywający w szkole podczas zajęć obowiązkowych, nadobowiązkowych i pozalekcyjnych a także w czasie przerw znajdują się pod bezpośrednią opieką nauczyciela, wychowawcy, opiekuna prowadzącego dane zajęcia i nie mogą samowolnie opuszczać terenu szkoły;
- podczas zajęć poza terenem szkoły w trakcie wycieczek organizowanych przez szkołę uczniowie znajdują się pod opieką kierownika i opiekunów wycieczki;
- przed zajęciami poza terenem szkoły nauczyciele, wychowawcy lub kierownik wycieczki mają obowiązek zapoznać uczniów z zasadami bezpieczeństwa, regulaminem wycieczki, celem, tematem i organizacją zajęć;
- szkoła prowadzi działalność w zakresie krajoznawstwa, turystyki i wypoczynku dla uczniów klas I – VI, która służy przede wszystkim:
- poznaniu kraju, jego środowiska przyrodniczego, tradycji, zabytków kultury i historii;
- upowszechnianiu wśród uczniów zasad ochrony środowiska i korzystania z zasobów przyrody;
- upowszechnianiu form aktywnego wypoczynku, podnoszenia stanu zdrowotnego i fizycznego dzieci;
- kształtowaniu postaw patriotycznych i obywatelskich
- poznawaniu kultury i języka innych państw;
- poszerzaniu wiedzy z różnych dziedzin życia społecznego, gospodarczego i kulturalnego;
- wspomaganiu rodziny w procesie wychowawczym;
- poznawaniu zasad bezpiecznego zachowania się w różnych sytuacjach.
- Formy i sposoby działalności krajoznawczo- turystycznej i wypoczynkowej prowadzonych w ramach zajęć lekcyjnych, pozalekcyjnych, pozaszkolnych oraz poprzez organizację akcji wypoczynku letniego i zimowego- są to:
- wycieczki przedmiotowe, krajoznawczo-turystyczne, rekreacyjno-sportowe;
- imprezy krajoznawczo- turystyczno- wypoczynkowe;
- wycieczki kulturalne, a w szczególności: wyjazdy do kina, teatru;
- organizacja wypoczynku letniego i zimowego w miejscu zamieszkania z jednodniowymi wyjazdami dla uczniów tzw. półkolonie letnie i zimowiska o charakterze rekreacyjno- sportowym.
- Organizacja, formy i sposoby działalności są dostosowane do zainteresowań i potrzeb dzieci, ich stanu zdrowia, sprawności fizycznej, stopnia przygotowania i umiejętności.
- Szkoła może organizować wycieczki i imprezy zagraniczne za zgodą dyrektora po zawiadomieniu organu prowadzącego i organu nadzoru pedagogicznego:
- program wycieczki lub imprezy organizowanej przez szkołę, listę uczestników wycieczki, imię i nazwisko kierownika i opiekunów zawiera karta wycieczki lub imprezy, którą zatwierdza dyrektor szkoły;
- każda wycieczka, impreza wymaga zgody rodziców na udział dziecka.
- Sposób realizacji celów:
- cele kształcące są realizowane w szkole i poza nią na zajęciach lekcyjnych, pozalekcyjnych i pozaszkolnych z wykorzystaniem pracowni komputerowych, biblioteki, zastępczej sali gimnastycznej i sal lekcyjnych za pomocą nowoczesnych metod w tym aktywizujących i dostępnych środków dydaktycznych;
- cele wychowawcze są realizowane na wszystkich zajęciach przez nauczycieli, wychowawców, pedagoga i innych pracowników szkoły, w ścisłej współpracy z rodzicami;
- cele opiekuńcze realizuje się w trakcie pobytu uczniów w szkole i na wszystkich zajęciach przez nią organizowanych.
- Cele kształcące, wychowawcze i opiekuńcze realizuje się z pełną odpowiedzialnością za bezpieczeństwo i ochronę zdrowia dzieci poprzez:
- utrzymanie pomieszczeń, budynków szkoły, przynależnych do nich terenów i urządzeń w stanie odpowiadającym ogólnym warunkom bezpieczeństwa i higieny pracy oraz posiadanie urządzeń przeciwpożarowych – zgodnie z przepisami obowiązującymi w tym zakresie;
- opracowanie planu ewakuacji uczniów i pracowników szkoły w razie zagrożenia;
- nauczyciele- opiekunowie opracowują regulamin pracowni w zakresie bezpieczeństwa podczas zajęć, z którym zapoznają uczniów na początku każdego roku szkolnego;
- zabezpieczenie maszyn i urządzeń oraz środków trujących przed dostępem uczniów bez nadzoru nauczyciela;
- dbanie o dobrą organizację i zdyscyplinowanie uczniów;
- zapewnienie pełnej i stałej opieki w czasie zajęć obowiązkowych i nadobowiązkowych z wychowania fizycznego oraz w czasie zawodów sportowych organizowanych przez szkołę;
- dbanie o urządzenia sportowe oraz sprzęt stanowiący wyposażenie sali gimnastycznej i boiska szkolnego w zakresie zapewnienia bezpiecznego korzystania z nich;
- organizowanie i prowadzenie wycieczek przedmiotowych, krajoznawczych i turystycznych zgodnie z obowiązującymi w tym zakresie przepisami bezpieczeństwa uczniów i szkolnym regulaminem wycieczek;
- Dyżury nauczycieli i pracowników szkoły w budynku i na podwórku szkolnym według grafiku wywieszonego w pokoju nauczycielskim i zgodnie z regulaminem dyżurów.
- Uczniowie, którzy z powodu warunków rodzinnych lub losowych znajdują się w trudnej sytuacji losowej mogą otrzymać pomoc materialną lub rzeczową w miarę możliwości szkoły. Formą tej pomocy może być:
- zwolnienie z wpłaty na rzecz Rady Rodziców;
- zwolnienie z wpłaty składki ubezpieczeniowej;
- skierowanie rodziców ucznia do Ośrodka Pomocy Społecznej;
- zakup podręczników i przyborów szkolnych;
- bezpłatny udział ucznia w wycieczkach szkolnych.
- Formy pomocy wymienione w ust.12 przyznawane są na wniosek: wychowawcy klasy, rady pedagogicznej, pedagoga, samorządu uczniowskiego, dyrektora szkoły, ucznia, rodziców rady rodziców przez komisję w składzie:
- wychowawca klasy;
- przedstawiciel rady rodziców;
- przedstawiciel rady pedagogicznej;
- dyrektor.
Z posiedzenia komisji sporządza się protokół.
- Szkoła zapewnia uczniom opiekę (w odrabianiu prac domowych, kulturalne spędzanie czasu) w świetlicy szkolnej. Za całokształt pracy w świetlicy szkolnej odpowiedzialni są nauczyciele prowadzący zajęcia opiekuńczo- wychowawcze.
- Szkoła w miarę możliwości zapewnia uczniom dojeżdżającym do szkoły opiekę nauczyciela w autobusie szkolnym.
- W celu zapewnienia realizacji założonych zadań dyrektor opracowuje koncepcję pracy szkoły przy współudziale rady pedagogicznej, rady rodziców i uczniów. Szczegółową koncepcję zawiera roczny plan pracy.
- Pomoc psychologiczno-pedagogiczna udzielana w szkole polega na:
- rozpoznaniu i zaspokajaniu indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych ucznia oraz rozpoznaniu jego indywidualnych możliwości psychofizycznych;
- wspieraniu rodziców i nauczycieli w rozwiązywaniu problemów wychowawczych i dydaktycznych;
- rozwijaniu umiejętności wychowawczych nauczycieli.
- Pomoc psychologiczno-pedagogiczna udzielana jest w szczególności uczniom: niepełnosprawnym, niedostosowanym społecznie, zagrożonym niedostosowaniem społecznym, ze szczególnymi uzdolnieniami, ze specyficznym trudnościami w uczeniu się, z zaburzeniami komunikacji językowej, z chorobami przewlekłymi, z sytuacji kryzysowych i traumatycznych, z niepowodzeniami edukacyjnymi, z zaniedbań środowiskowych wynikających z trudnych warunków bytowych rodziny, z trudnościami adaptacyjnymi związanymi z różnicami kulturowymi lub zmianą środowiska.
- Pomoc psychologiczno-pedagogiczna jest udzielana z inicjatywy: ucznia, rodziców ucznia, nauczyciela lub specjalisty poradni psychologiczno-pedagogicznej, w tym specjalistycznej.
- Pomoc psychologiczno pedagogiczna udzielana jest uczniom w formie:
- - zajęć rozwijających uzdolnienia
- - zajęć dydaktyczno-wyrównawczych
- - zajęć specjalistycznych: korekcyjno- kompensacyjnych, logopedycznych,
- socjoterapeutycznych, innych terapeutycznych,
- - porad i konsultacji.
- Pomoc psychologiczno-pedagogiczna jest organizowana i udzielana we współpracy z: rodzicami uczniów, poradniami psychologiczno-pedagogicznymi, w tym specjalistycznymi, placówkami doskonalenia nauczycieli, innymi przedszkolami, szkołami i placówkami i organizacjami pozarządowymi działającymi na rzecz rodziny, dzieci i młodzieży.
- Korzystanie z pomocy psychologiczno-pedagogicznej jest dobrowolne i nieodpłatne.