Zakres działania
I. Informacje ogólne o szkole :
- Szkoła nosi nazwę: Szkoła Podstawowa w Sierakowicach.
- Szkoła Podstawowa w Sierakowicach jest szkołą publiczną.
- Obejmuje obowiązkiem szkolnym dzieci zamieszkujące na terenie miejscowości: Sierakowice, Rachowice, Goszyce, Tworóg Mały.
- Na pieczęci urzędowej używana jest nazwa:
Szkoła Podstawowa w Sierakowicach
- Siedzibą szkoły jest budynek przy ul. Wiejskiej 1, 44-156 Sierakowice.
- Organem prowadzącym szkołę jest Gmina Sośnicowice.
- Organem sprawującym nadzór pedagogiczny jest Śląski Kurator Oświaty w Katowicach Delegatura w Gliwicach.
- Cykl kształcenia w szkole trwa 6 lat. Szkoła ma w swojej strukturze organizacyjnej klasy I-VI.
- Zajęcia dydaktyczne odbywają się na jedną zmianę.
- Czas rozpoczęcia i zakończenia zajęć dydaktycznych oraz przerw i ferii określa Minister Edukacji Narodowej w drodze rozporządzenia w sprawie organizacji roku szkolnego.
II. Cele i zadania szkoły:
- Szkoła realizuje cele i zadania wynikające z przepisów prawa oraz uwzględniające program wychowawczy szkoły i program profilaktyki dostosowany do potrzeb rozwojowych uczniów oraz potrzeb środowiska. Szkoła spełnia funkcje kształcącą, wychowawczą
i opiekuńczą.
- Szkoła uczy o człowieku i społeczeństwie, problemach społeczno-ekonomicznych współczesnego świata, kraju, kulturze, środowisku przyrodniczym, ochronie środowiska, nauce, technice i pracy. Szkoła wyrabia umiejętność rozumnego
wykorzystania wiedzy w życiu codziennym.
- Umożliwia zdobycie wiedzy i umiejętności niezbędnych do uzyskania świadectwa ukończenia szkoły.
- Umożliwia uczniom podtrzymywanie poczucia tożsamości narodowej, etnicznej, językowej i religijnej, nauki języków oraz własnej historii i kultury.
- Stwarza optymalne warunki do nauczania religii w szkole z zachowanie zobowiązań wynikających z Powszechnej Deklaracji Praw Człowieka.
- Prowadzi naukę języka mniejszości narodowej – języka niemieckiego w kl. I-VI
w wymiarze 3 godziny tygodniowo w każdym oddziale, za zgodą rodziców, oraz zgodnie z odrębnymi przepisami.
- Rozwija u dzieci i młodzieży poczucie odpowiedzialności, miłości do ojczyzny oraz poszanowania dla polskiego dziedzictwa kulturowego przy jednoczesnym otwarciu się na wartości kultur Europy i Świata.
- Umożliwia uczniom rozwój ich talentów i zainteresowań poznawczych, społecznych, artystycznych i sportowych.
- Umożliwia indywidualne podejście pedagogiczne i opiekuńcze do każdego ucznia.
- Zapewnia uczniom realizację obowiązku szkolnego.
- Zapewnia uczniom podstawowe wykształcenie, stanowiące podbudowę do dalszej nauki w gimnazjum.
- Ma na celu poszanowanie Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej, godła i symboli narodowych, budzenia szacunku dla tradycji narodu polskiego, jego kultury i języka.
- Umożliwia przygotowanie do życia w społeczności, rodzinie, szkole i środowisku, rozwijanie kultury i sprawności fizycznej oraz działań służących ochronie przyrody
i roli człowieka w kształtowaniu środowiska.
III. Szkoła Podstawowa w Sierakowicach to miejsce:
- poszanowania godności i praw każdego człowieka;
- sprawiedliwego rozwiązywania problemów;
- przygotowania uczniów – wychowanków do:
- zdobywania wiedzy i umiejętności pozwalających sprostać wyzwaniom dorosłego życia;
- świadomego i odpowiedzialnego decydowania o sobie;
- dbałości o prawidłowy rozwój i zdrowie;
- korzystania ze źródeł informacji;
- wykorzystania swoich zdolności i zainteresowań;
- poczucia dumy z własnego miejsca zamieszkania.
- Zadania i cele wymienione wyżej są realizowane w ramach programu wychowawczego i profilaktycznego szkoły.
- Szkoła zapewnia wszystkim uczniom opiekę i bezpieczeństwo:
- uczniowie przebywający w szkole podczas zajęć obowiązkowych, nadobowiązkowych
i pozalekcyjnych a także w czasie przerw znajdują się pod bezpośrednią opieką nauczyciela, wychowawcy, opiekuna prowadzącego dane zajęcia i nie mogą samowolnie opuszczać terenu szkoły;
- podczas zajęć poza terenem szkoły w trakcie wycieczek organizowanych przez szkołę uczniowie znajdują się pod opieką kierownika i opiekunów wycieczki;
- przed zajęciami poza terenem szkoły nauczyciele, wychowawcy lub kierownik wycieczki mają obowiązek zapoznać uczniów z zasadami bezpieczeństwa, regulaminem wycieczki, celem, tematem i organizacją zajęć.
- Szkoła prowadzi działalność w zakresie krajoznawstwa, turystyki i wypoczynku dla uczniów klas I – VI, która służy przede wszystkim:
- poznaniu kraju, jego środowiska przyrodniczego, tradycji, zabytków kultury
i historii;
- upowszechnianiu wśród uczniów zasad ochrony środowiska i korzystania z zasobów przyrody;
- upowszechnianiu form aktywnego wypoczynku, podnoszenia stanu zdrowotnego
i fizycznego dzieci;
- kształtowaniu postaw patriotycznych i obywatelskich;
- poznawaniu kultury i języka innych państw;
- poszerzaniu wiedzy z różnych dziedzin życia społecznego, gospodarczego
i kulturalnego;
-wspomaganiu rodziny w procesie wychowawczym;
- poznawaniu zasad bezpiecznego zachowania się w różnych sytuacjach.
- Formy i sposoby działalności krajoznawczo- turystycznej i wypoczynkowej
prowadzonych w ramach zajęć lekcyjnych, pozalekcyjnych, pozaszkolnych oraz poprzez organizację akcji wypoczynku letniego i zimowego takie jak: wycieczki przedmiotowe, krajoznawczo-turystyczne, rekreacyjno-sportowe.
- Wycieczki kulturalne, a w szczególności :wyjazdy do kina, teatru, filharmonii, opery, muzeum.
- Organizacja wypoczynku letniego i zimowego w miejscu zamieszkania
z jednodniowymi wyjazdami dla uczniów tzw. półkolonie letnie i zimowiska
o charakterze rekreacyjno- sportowym.
- Organizacja, formy i sposoby działalności są dostosowane do zainteresowań i potrzeb dzieci, ich stanu zdrowia, sprawności fizycznej, stopnia przygotowania i umiejętności.
- Szkoła może organizować wycieczki i imprezy zagraniczne za zgodą dyrektora po zawiadomieniu organu prowadzącego i organu nadzoru pedagogicznego.
- Program wycieczki lub imprezy organizowanej przez szkołę, listę uczestników wycieczki, imię i nazwisko kierownika i opiekunów zawiera karta wycieczki lub imprezy, którą zatwierdza dyrektor szkoły.
- Każda wycieczka, impreza wymaga zgody rodziców na udział dziecka.
IV. Sposób realizacji celów:
- Cele kształcące są realizowane w szkole i poza nią na zajęciach lekcyjnych, pozalekcyjnych i pozaszkolnych z wykorzystaniem pracowni komputerowych, biblioteki, sali gimnastycznej i sal lekcyjnych za pomocą nowoczesnych metod w tym aktywizujących i dostępnych środków dydaktycznych.
- Cele wychowawcze są realizowane na wszystkich zajęciach organizowanych przez szkołę przez nauczycieli, wychowawców, pedagoga i innych pracowników szkoły
w ścisłej współpracy z rodzicami.
- Cele opiekuńcze realizuje się w trakcie pobytu uczniów w szkole i na wszystkich zajęciach przez nią organizowanych.
- Cele kształcące, wychowawcze i opiekuńcze realizuje się z pełną odpowiedzialnością za bezpieczeństwo i ochronę zdrowia dzieci poprzez:
- utrzymanie pomieszczeń, budynków szkoły, przynależnych do nich terenów
i urządzeń w stanie odpowiadającym ogólnym warunkom bezpieczeństwa i higieny pracy oraz posiadanie urządzeń przeciwpożarowych – zgodnie z przepisami obowiązującymi w tym zakresie;
- opracowanie planu ewakuacji uczniów i pracowników szkoły w razie zagrożenia;
- nauczyciele- opiekunowie opracowują regulamin pracowni w zakresie bezpieczeństwa podczas zajęć, z którym zapoznają uczniów na początku każdego roku szkolnego;
- dbanie o dobrą organizację i zdyscyplinowanie uczniów;
- zapewnienie pełnej i stałej opieki w czasie zajęć obowiązkowych
i nadobowiązkowych z wychowania fizycznego oraz w czasie zawodów sportowych organizowanych przez szkołę;
- dbanie o urządzenia sportowe oraz sprzęt stanowiący wyposażenie sali gimnastycznej i boiska szkolnego w zakresie zapewnienia bezpiecznego korzystania
z nich;
- organizowanie i prowadzenie wycieczek przedmiotowych, krajoznawczych
i turystycznych zgodnie z obowiązującymi w tym zakresie przepisami bezpieczeństwa uczniów i szkolnym regulaminem wycieczek;
- dyżury nauczycieli i pracowników szkoły w budynku i na podwórku szkolnym według grafiku wywieszonego w pokoju nauczycielskim i zgodnie z regulaminem dyżurów.
- Uczniowie, którzy z powodu warunków rodzinnych lub losowych znajdują się
w trudnej sytuacji losowej mogą otrzymać pomoc materialną lub rzeczową w miarę możliwości szkoły. Formą tej pomocy może być:
- zwolnienie z wpłaty składki ubezpieczeniowej;
- skierowanie rodziców ucznia do Ośrodka Pomocy Społecznej;
- zakup podręczników i przyborów szkolnych w ramach akcji rządowej „Wyprawka szkolna”;
- bezpłatny udział ucznia w wycieczkach szkolnych.
- Wymienione formy pomocy przyznawane są na wniosek: wychowawcy klasy, rady pedagogicznej, pedagoga, dyrektora szkoły, rodziców ucznia, rady rodziców.
- Szkoła zapewnia uczniom opiekę (w odrabianiu prac domowych, kulturalne spędzanie czasu) w świetlicy szkolnej. Za całokształt pracy w świetlicy szkolnej odpowiedzialni są nauczyciele prowadzący zajęcia opiekuńczo- wychowawcze.
- W celu zapewnienia realizacji założonych zadań dyrektor opracowuje koncepcję pracy szkoły przy współudziale rady pedagogicznej, rady rodziców i uczniów. Szczegółową koncepcję zawiera roczny plan pracy.
V. Pomoc psychologiczno-pedagogiczna udzielana w szkole polega na:
- rozpoznaniu i zaspokajaniu indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych ucznia oraz rozpoznaniu jego indywidualnych możliwości psychofizycznych;
- wspieraniu rodziców i nauczycieli w rozwiązywaniu problemów wychowawczych
i dydaktycznych;
- rozwijaniu umiejętności wychowawczych nauczycieli;
- Pomoc psychologiczno-pedagogiczna udzielana jest w szczególności uczniom: niepełnosprawnym, niedostosowanym społecznie, zagrożonym niedostosowaniem społecznym, ze szczególnymi uzdolnieniami, ze specyficznym trudnościami
w uczeniu się, z zaburzeniami komunikacji językowej, z chorobami przewlekłymi,
z sytuacji kryzysowych i traumatycznych, z niepowodzeniami edukacyjnymi,
z zaniedbań środowiskowych wynikających z trudnych warunków bytowych rodziny, z trudnościami adaptacyjnymi związanymi z różnicami kulturowymi lub zmianą środowiska.
- Pomoc psychologiczno-pedagogiczna jest udzielana z inicjatywy: ucznia, rodziców ucznia, nauczyciela lub specjalisty poradni psychologiczno-pedagogicznej, w tym specjalistycznej.
- Pomoc psychologiczno pedagogiczna udzielana jest uczniom w formie:
- zajęć rozwijających uzdolnienia
- zajęć dydaktyczno-wyrównawczych
- zajęć specjalistycznych: korekcyjno- kompensacyjnych, logopedycznych,
socjoterapeutycznych, innych terapeutycznych,
- porad i konsultacji.
- Pomoc psychologiczno-pedagogiczna jest organizowana i udzielana we współpracy z: rodzicami uczniów, poradniami psychologiczno-pedagogicznymi, w tym specjalistycznymi, placówkami doskonalenia nauczycieli, innymi przedszkolami, szkołami i placówkami i organizacjami pozarządowymi działającymi na rzecz rodziny, dzieci i młodzieży.
- Korzystanie z pomocy psychologiczno-pedagogicznej jest dobrowolne i nieodpłatne.